අනුරාධපුර මහා නගර සභාව

අනුරාධපුර (anurādhapura)
அனுராதபுரம் (Aṉurātapuram)
උතුරු මැද පළාතේ ප්‍රධාන නගරය වන අනුරාධපුරය, ශ්‍රී ලංකාවේ ලෝක උරුම නගරයක් ලෙස මූලිකත්වයෙහි ලා සැලකේ. රජරට රාජධානියේ පැරණි නගර නටඹුන් ලාංකීය ප්‍රෞඩත්වය විදා පාමින් වත්මන් මහා නගර සීමාව තුලම අදටත් සංරක්ෂණය වී පවතී. අනුරාධපුර නගරය, කොළඹ, උතුරු හා නැගෙනහිර නගර සම්බන්ධ කරන ප්‍රධාන ප්‍රවාහන කොරිඩෝවේ ඉතා වැදගත් සංදිස්ථානයක පිහිටා ඇත.

2012 දී ජනගහනය

50,595

2017 දී ජනගහනය (SoSLC ඇස්තමේන්තුව)

66,000

ජනගහන ඝනත්වය - ඇස්තමේන්තුව 2017 (ජනගහනය/ඉදිකරන ලද ප්‍රදේශ)

25 persons / ha

නගර සභා පරිපාලන ප්‍රදේශය

5,140.3ha

නගර සීමා ප්‍රදේශය-2017

76 ha

ජනගහනය

  • Population
    66,000
  • urban extent
    5,140.3 ha
  • density
    25 Person/ha

මිනිසා නගරයේ ප්‍රධාන චරිතයකි. ජනගහන වෙනස්කම් පිළිබඳ තොරතුරු දේශීය සංවර්ධනය සඳහා සෘජු බලපෑමක් සිදුකරයි.

ජනගහන වර්ධනය , ගැමි - නාගරික සංක්රමණික ප්‍රවණතා සහ අභියෝග, නගරවාසීන්ගේ සවිස්තරාත්මක වූ ජනගහන වාර්තා පිළිබඳ විද්‍යාත්මක පැතිකඩ, නගරවාසීන්ගේ අභිලාෂයන් ආදී විස්තරාත්මක විග්‍රහයන් ස්ත්‍රී පුරුෂ භාවය ද සැලකිල්ලට ගනිමින් එහි ප්‍රවණතා මත පදනම්ව නගර ජනගහනය පිළිබඳ ප්‍රක්ෂේපණයක් සපයයි. යහපත් අනාගතයක් සඳහා තීරණ ගැනීමේදී මෙම දත්ත හා තොරතුරු සලකා බැලීම අතිශය වැදගත් වේ.

line graph testing
testing chart
ජන සංක්‍රමණයට හේතු
මූලාශ්‍රය - ජනලේඛන හා සංඛ්‍යාලේඛන දෙපාර්තමේන්තුව
නගරය තුලට සංක්‍රමණිත පුරුෂයන් බහුතරය රැකියා සැලකිල්ලට ගනිමින් නගරයට පැමිණ ඇති බවත්, කාන්තාවන් විවාහයෙන් පසුව හා පවුලේ වෙනත් සාමාජිකයෙකු සමග නගරය තුලට සංක්‍රමණය වීම සිදුවී ඇති බව, මෙම 2012 දත්ත මගින් පැහැදිලි වේ.
භාෂා හැකියාව
මූලාශ්‍රය - ජනලේඛන හා සංඛ්‍යාලේඛන දෙපාර්තමේන්තුව
2012 වර්ෂයේ අනුරාධපුර නගරයේ ජනතාවගේ භාෂා හැකියාවන් පිළිබඳව මෙම දත්ත විස්තර දක්වයි.
වයස් කාණ්ඩය අනුව ස්ත්‍රී පුරුෂ අනුපාතය
මූලාශ්‍රය - ජනලේඛන හා සංඛ්‍යාලේඛන දෙපාර්තමේන්තුව
මෙහි, පුරුෂයන් සිය දෙනෙකු ගත්විට, ඒ හා සාපේක්ෂව සිටින කාන්තාවන් ප්‍රමාණය පිළිබඳ දත්ත දැක්වේ. ඒ අනුව සලකා බලන කල, වයස අවුරුදු 60 ට වැඩි වැඩිහිටි පුරුෂයින් ප්‍රමාණය හා සාපේක්ෂ වැඩිහිටි කාන්තාවන් ප්‍රමාණය ඉහල අගයක් ගන්නා අතර, වයස අවුරුදු 30ත් 59ත් අතර කාන්තාවන් ප්‍රමාණය පුරුෂයන් ප්‍රමාණය හා සාපේක්ෂව අඩු අගයක් ගන්නා බව පැහැදිලි වේ.
ජාතික අගය හා ස්ත්‍රී මූලික කුටුම්භ/පුරුෂ මූලික කුටුම්භ ප්‍රමාණය
මූලාශ්‍රය - ජනලේඛන හා සංඛ්‍යාලේඛන දෙපාර්තමේන්තුව
අනුරාධපුර මහා නගර සභාවේ ස්ත්‍රී මූලික කුටුම්භ ප්‍රතිශතය පුරුෂ මූලික කුටුම්බයන්ගේ ප්‍රතිශතයට වඩා අඩු මට්ටමක පවතී.
ස්ත්‍රී පුරුෂ භාවය අනුව සංක්‍රමණික ජනගහනය
මූලාශ්‍රය - ජනලේඛන හා සංඛ්‍යාලේඛන දෙපාර්තමේන්තුව
නගරය තුලට සංක්‍රමණික ස්ත්‍රීන් ප්‍රමාණය හා පුරුෂයන් ප්‍රමාණය ආසන්න ලෙස සම අගයක පවතී. බහුතර ප්‍රමාණය කාන්තාවන් වේ.
ජනවාර්ගික පැතිකඩ
මූලාශ්‍රය - ජනලේඛන හා සංඛ්‍යාලේඛන දෙපාර්තමේන්තුව
මෙම දත්ත අනුව, නගරයේ ජනගහනයෙන් සියයට 91 ක් සිංහල භාෂාව කතා කරන ජනතාව වන අතර සියයට 7.0 ක් ශ්‍රී ලංකා මුවර්, සියයට 1.2 දමිළ සහ සියයට 0.3 ක් වෙනත් ලෙස වාර්තා වේ.
වයස අනුව ස්ත්‍රී පුරුෂ භාවය බෙදී යාම
මූලාශ්‍රය - ජනලේඛන හා සංඛ්‍යාලේඛන දෙපාර්තමේන්තුව
නගරය තුළ වයස්ගත ජනගහනය අඩු අගයක් ලෙස වාර්තා වේ. නගරයේ ආර්ථික වර්ධනය සඳහා ප්‍රධාන සාධකයක් වන ශ්‍රම බලකාය ලෙස සැලකිය හැකි වයස ප්‍රමාණයේ පිරිස ඉහල අගයකි.

අධ්‍යාපනය

අධ්‍යාපනය, සමාජයක සංවර්ධනය පිළිබිඹු කරන ප්‍රධාන සාධකයකි. අධ්‍යාපනය පිළිබඳ දර්ශකයන් නාගරික සංවර්ධනය පිලිබඳ පුළුල් පැතිකඩක් දක්වමින් ඒ සදහා විශාල දායකත්වයක් සපයයි.
දිළිඳුකම පිටුදැකීම හා අධ්‍යාපනය අතර සෘජු සම්බන්ධතාවයක් ඇති අතර සංවර්ධනය වෙමින් පවතින රටක් ලෙස ශ්‍රී ලංකාව කෙරෙහි අදාළ දත්ත හා දර්ශකයන් ඉතාම වැදගත් වේ. මන්ද යත්, එ මගින් මනා අධ්‍යාපනයක් තුළින් ඉහළ වැටුප් ලබන විධිමත් රැකියාවක් ලබාගැනීමටත්, අවිධිමටත් ආර්ථික කටයුතුවල යෙදෙන්නන් හට වඩා හොඳ ජීවනෝපායක් ලබා ගැනීමටත්, අවසානයේදී පරම්පරානුගතව පැවතගෙන එන දිළිඳු බවින් මිදීමටත් මංපෙත් සැලසීමයි.

ස්ත්‍රී පුරුෂ භාවය අනුව අධ්‍යාපන මට්ටම (වයස අවුරුදු 3 - 24 )
මූලාශ්‍රය - ජනලේඛන හා සංඛ්‍යාලේඛන දෙපාර්තමේන්තුව
වයස්ගතව සිටින වයස අවුරුදු 25 සිට 25 දක්වා වයස් සීමාව තුළ අනුරාධපුරයේ පාසලකට නොපැමිණෙන අයුරු
ස්ත්‍රී පුරුෂ භාවය අනුව ඉහළම අධ්‍යාපන මට්ටම
මූලාශ්‍රය - ජනලේඛන හා සංඛ්‍යාලේඛන දෙපාර්තමේන්තුව
අ.පො.ස. (උ.පෙළ) සඳහා එදිරිපත් වන ශිෂ්‍යාවන් ප්‍රමාණය සාපේක්ෂ ලෙස ඉහල අගයක වාර්තා වේ. උසස් අධ්‍යාපනය සඳහා යොමු වූ ශිෂ්‍ය ශිෂ්‍යාවන්ගේ ප්‍රමාණය අනෙකුත් අංශ හා සසඳන කල අඩු අගයකි.
පරිගණක සාක්ෂරතාව - (වයස අවුරුදු 10 සහ ඊට වැඩි ජනගහනය)
මූලාශ්‍රය - ජනලේඛන හා සංඛ්‍යාලේඛන දෙපාර්තමේන්තුව
වයස අවුරුදු 15 ත් 19 ත් අතර පසුවන ස්ත්‍රී පුරුෂ දෙපාර්ශවයේම පරිගණක සාක්ෂරතා මට්ටම ඉහල අගයක් ලෙස වාර්තා වේ

ප්‍රවාහනය

නගරයක වර්ධනය හැඩගැන්වීමේ ලා මහා මාර්ග හා ප්‍රවාහන සබඳතා ප්‍රධාන කාර්යභාරයක් ඉටු කරයි. ඕනෑම නගරයකට පවතින ප්‍රවාහන සම්බන්ධතා හා අදාළ පහසුකම්, නගරයේ ස්වයංක්‍රීය වර්ධනය වේගවත් කරයි.
බස්රථ සහ දුම්රිය ප්‍රවාහනය , භාණ්ඩ ප්‍රවාහනය , ගුවන් තොටුපලවල් හා ප්‍රවාහන පද්ධති හා අදාළ සියලු කටයුතු පිළිබඳ සවිස්තරාත්මක තොරතුරු එකම ගොනුවක පැවතීම මෙහිදී වඩා කාර්යක්ෂම වේ.

තිරසාර සංවර්ධන ඉලක්ක 11.2 අනුව, ආරක්ෂිත, සියලු දෙනා හටම දැරිය හැකි, පහසුවෙන් ලගාවිය හැකි හා තිරසාර ප්‍රවාහන පද්ධතියක් සඳහා මාර්ග ආරක්ෂාව, පොදු ප්‍රවාහනය , අවදානම් තත්ත්වයන් පිලිබඳ තොරතුරු මෙහි ඇතුලත් වේ. කාන්තාවන්ගේ, දරුවන්ගේ, ආබාධ සහිත පුද්ගලයින්ගේ සහ වැඩිහිටියන්ගේ අවශ්‍යතා සඳහා විශේෂ අවධානයක් යොමු කරමින් මෙම තොරතුරු සංවර්ධන ඉලක්ක වෙත ලගාවීමෙහි ලා භාවිතා කල හැක.

පොලිස් බල ප්‍රදේශ අනුව හදිසි අනතුරු සංඛ්‍යා ලේඛන (මාරාන්තික තුවාල ලැබූ සංඛ්‍යාව)
මූලාශ්‍රය - ශ්‍රී ලංකා පොලිස් දෙපාර්තමේන්තුව
වසර 2015 තුල දී හදිසි අනතුරු හේතුවෙන් මරණයට පත් වූ හෝ, මාරාන්තික තුවාල ලැබූ සංඛ්‍යාවේ සැලකියයුතු වැඩි වීමක් වාර්තා වන අතර, එම තත්වය වසර 2016 වන විට සැලකිය යුතු අඩුවීමක් වාර්තා කරයි.
වාහන වර්ගය සහ මගීන් සංඛ්‍යාව - මාර්ගයේ එක් පසෙකට , පැය 24 ක් තුල
මූලාශ්‍රය - SOSLC ව්‍යාපෘතිය
මගීන් බහුතරය, මාර්ගයේ ධාවනය වන බස් රථ මගින් සිය ප්‍රවාහන අවශ්‍යතා සපුරාගන්නා අතර, යතුරුපැදි භාවිතා කරන්නන් ද සැලකිය යුතු මට්ටමකට වාර්තා වේ.
දුම්රිය මගීන් සංඛ්‍යාව
මූලාශ්‍රය - ශ්‍රී ලංකා දුම්රිය දෙපාර්තමේන්තුව
2014 සිට 2016 වසර දක්වා වාර්ෂික දුම්රිය මගීන්ගේ වැඩිවීමක් වාර්තාවේ
වාහන තදබදය (දිවා කාලයේ)
මූලාශ්‍රය - SOSLC ව්‍යාපෘතිය
උදෑසන 8 සිට 8 අතර කාලය තුළ අනුරාධපුර මහා නගරසභාවේ වඩාත් කාර්යක්ෂම වාහන ගමනා ගමනය වනුයේ පාසල හා සේවා ප්රවාහන කටයුතු හේතුවෙන් වේ.
පෙ.ව. 06 සිට ප.ව. 06 දක්වා මහ නගර සභා සීමාවට ඇතුල්වන වාහනවල ප්‍රතිශතය
මූලාශ්‍රය - SOSLC ව්‍යාපෘතිය
අනුරාධපුර නගර සභා බලප්රදේශයට ඇතුළුවන වාහන වලින් වැඩිම ප්රතිශතය සියයට 6 ක් පමණ වේ. මෝටර් සයිකල් හා කාර් / වෑන් / ජීප් රථ වැනි පුද්ගලික වාහන සියයට 85 ක් පමණ අයත් වේ. මාර්ගයේ බස් රථවල වාහනවල සියයට 2 ක් සහ මැදපෙරදිග කලාපයට ඇතුළුවන පාපැදිවලින් සියයට 3 ක්.
නගරයට පිවිසෙන/ නගරයෙන් පිටව යන දුම්රිය මගීන් සංඛ්‍යාව
මූලාශ්‍රය - ශ්‍රී ලංකා දුම්රිය දෙපාර්තමේන්තුව
කොළඹ සහ උතුරු දුම්රිය මාර්ගයේ මගීන් සංඛ්‍යාව බහුතරය වේ.

ආර්ථිකය

නගර ආර්ථික සංවර්ධනයේ ප්‍රධාන සාධකයක් වන අතර, ශ්‍රී ලංකාවේ නගරවල ආර්ථීක වෙනස්වීම් වල පැතිකඩ පිලිබඳ යතාර්ථවාදී චිත්‍රයක් ගොඩනැගීමට ඒ හා සමගාමී විශ්ලේෂණ තිබීම අතිශය වැදගත් වේ.

ලංකාවේ නගරවල ආර්ථික පසුබිම වටහා ගැනීමට නම් රටක් ලෙස එහි ඵලදායීතාව ගෝලීය වශයෙන් ඇති තරගකාරිත්වය සමඟ සැසදීම සිදුකළ යුතුමය.ඒ සඳහා මානව ප්‍රාග්ධනය හා සබැඳි ශුම බලකා සහභාගිත්වය පිළිබඳ අධ්‍යනයක් මෙන්ම නගර සංවර්ධනයේදී මුහුණදෙන ප්‍රධාන බාධාවන් වන ශ්‍රම වෙළෙඳ පොළේ අවාසි, ආර්ථික අවදානම වැනි තත්ත්වයන් තේරුම් ගැනීම පූර්වයෙන්ම කළ යුතුවේ.

මෙහි ඇති ආර්ථික විශ්ලේෂණ තුළින් ප්‍රාදේශීය වශයෙන් නාගරික සංවර්ධනයට හා නාගරික ජනාවාසවල දියුණුවට රාජ්‍ය හා පෞද්ගලික අංශයේ දායකත්වය හා එහි විභවතාවන් හඳුනාගැනීමටත් අදාළ  බලප්‍රදේශය තුළ ශ්‍රම බලකාය උපරිම වශයෙන් භාවිතා කරමින් කුසලතාවන්ට සරිලන ප්‍රදේශයට ආවේණික වෙළෙඳපොළක් හදුනා ගැනීමේ හැකියාවත් හිමිවේ.

නගර වල තරඟකාරීත්වයේ ඇස්තමේන්තුගත මිනුම් දර්ශකය (CCI)
මූලාශ්‍රය - SOSLC ව්‍යාපෘතිය
නගර වල තරඟකාරීත්වයේ මිනුම් දර්ශකය (CCI) අනුව අනුරාධපුර නගරය සියලු පළාත් ප්‍රධාන නගර අතරින් 5 වන හොඳම නගර ලෙස ශ්‍රේණිගතව ඇත.
ඇස්තෙම්න්තුගත ඒක පුද්ගල දළ දේශීය නිෂ්පාදිතය
මුලාශ්‍රය - ශ්‍රී ලංකා මහ බැංකු වාර්ෂික වාර්තාව 2017
අනුරාධපුර ප්රාග්ධනයෙහි ඒකපුද්ගල ආදායමෙහි ක්රමික වැඩිවීමක් බව ප්රස්ථාරයෙන් පෙන්වා දෙයි.

නාගරික පාලනය

නාගරික ප්‍රදේශ සැලසුම් කිරීමේදී , මූල්‍ය සැලසුම්කරණය හා කළමනාකරණය කෙසේ සිදුකල යුතුද යන්න රජය (ප්‍රාදේශීය, කලාපීය හා ජාතික) සහ එහි පාර්ශවකරුවන් විසින් තීරණය කරනු ලබන ක්‍රියාවලිය නගර පරිපාලනය හා බැඳේ. එසේම මෙය,සමාජයීය, භෞතික සම්පත් හා දේශපාලන බලය නිසි තැනට නිසි ලෙස බෙදී යාම පිලිබඳ නිර්ණය කෙරෙනා අඛණ්ඩ ක්‍රියාවලියකි.
ශ්‍රී ලංකාවේ නාගරික පරිපාලනයේ මූල්‍ය ප්‍රත්‍යස්ථතාවය , සේවා ප්‍රතිපාදනය සහ ආර්ථික ගතිකත්වය කෙරෙහි මෙහිදීඅවධානය යොමු කරයි.

මෙහි ඇති තොරතුරු, පවතින ද්විතීක තොරතුරු, බිම් මට්ටමින් සිදුකරන ලද සමීක්ෂණ හා තොරතුරු රැස්කිරීම් මෙන්ම පාර්ශවකරුවන් හා සිදුකල විස්තරාත්මක සාකච්ඡා වෙත අනුගත වේ.

නාගරික කළමනාකරණය, රාජ්‍ය පරිපාලනය, නාගරික මුදල්, අයවැයකරණය සහ කළමනාකරණය, ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදය සහ යහපාලනය, පුරවැසි සහභාගිත්වය සහ අනෙකුත් පාර්ශවකරුවන්ගේ තොරතුරු ආදී වටිනා දත්ත සමුදායක් මෙහි අන්තර්ගත වේ.

නගර පරිපාලන දර්ශකය
මූලාශ්‍රය - SOSLC ව්‍යාපෘතිය
අනුරාධපුර සහ යාපනය යන නගරවල නගර පාලනය පිළිබඳ දර්ශකයේ 5 වන ස්ථානය ලෙස අනුරාධපුරය පත්ව ඇත.
පලාත් පාලන ආයතන බෙදා දීම
මූලාශ්‍රය - ජනලේඛන හා සංඛ්‍යාලේඛන දෙපාර්තමේන්තුව
ශ්‍රී ලංකාව, පළාත් පාලන ආයතන අනුව එහි ජනගහනය හා විශාලත්වය අනුව වර්ග තුනකට බෙදී ඇත. ඒ මහා නගර සභා, නගර සභා සහ ප්‍රාදේශීය සභා ලෙසයි. මාර්ග, සනීපාරක්ෂක කටයුතු, කානු, අපද්‍රව්‍ය එකතු කිරීම, නිවාස, පුස්තකාල, පොදු උද්‍යාන හා අනෙකුත් පහසුකම් ඇතුළු විවිධ සේවාවන් සැපයීම සඳහා ඔවුන් වගකිව යුතු ය. මෙම දත්ත මඟින් පලාත් පාලන ආයතනයන්හි බෙදී යාම දැක්වේ.

නිවාස

ශ්‍රී ලංකාවේ මුල්කාලීන නාගරික ජනාවාස උරුමය - ඉතිහාසය, රටාවන්, ඉඩම් භාවිතය සහ නිවාස වැනි ප්‍රවණතා සහ ඒ සමඟ ඇතිවන සංවර්ධන අභියෝගයන් මෙහි සලකා තිබේ.

නිවාස අවශ්‍යතා , යටිතල පහසුකම් හා සංවර්ධන සඳහා වන වියදම්, මූලික අවශ්‍යතා සපුරාලීම මුල්කරගත් නාගරික සැලසුම්කරණය, නාගරික ඉඩම් පරිහරණය සහ ඉඩම් සංවර්ධනය පිළිබඳ තොරතුරු ඇතුලත් තොරතුරු සමුදායක් මෙම අංශය මගින් ගොනුකොට තිබේ . මෙහි SDG 11.1 ට අදාළ දර්ශක ද භාවිතා කර ඇත. සමාජ ආරක්ෂණ වැඩසටහන් සහ සෞඛ්‍ය, ජලය සහ සනීපාරක්ෂක සේවාවන්ගේ ජනගහනය මෙ මගින් ආවරණය වේ. SDG ඉලක්ක 11.7 වෙත ද අවධානය යොමු කරනු ලැබේ.

නිවාස ඒකක වර්ග
මූලාශ්‍රය - ජනලේඛන හා සංඛ්‍යාලේඛන දෙපාර්තමේන්තුව
අනුරාධපුර නගරසභා බල පෙද්ශය තුළ නිවාසෙය් ගුණාත්මකභාවය පිළිබඳ රූප සටහන දැක්ෙව්. නිවාසවල බහුතරයක් (සියයට 96 ක් පමණ) තනි කථාවක් සහ ද්විත්ව කතන්දර ඇතුළත් වේ.
නිවාස වර්ග
මූලාශ්‍රය - ජනලේඛන හා සංඛ්‍යාලේඛන දෙපාර්තමේන්තුව
අනුරාධපුර ප්රාග්ධන කවුන්සිලයේ නිවාසවලින් සියයට 90.5 ක් ස්ථිර 2012 වර්ෂයේදී ස්ථීර බව පුරාවෘත්තය පෙන්නුම් කරයි

නාගරික සේවා

නාගරික සේවා හෝ නාගරික සේවාවන් යොමු කරනු ලබන්නේ පුරවැසියන්ට ගෙවිය යුතු බදු ගෙවීම සඳහා නගරයේ ආන්ඩුවේ පුරවැසියන් අපේක්ෂා කරන මූලික සේවාවන්ය.

ඝන අපද්‍රවය එකතු කිරීම හා බැහැර කිරීම (දිනකට)
මුලාශ්‍රය - JICA
කසළ එකතු කිරීම, එහි ප්රතිවිපාක, කුටුම්භ ගිනිබත් කිරීම, වළ දැමීම හෝ විවෘත කිරීම කුණු කසළ දැමීම සඳහා සියයට 53 ක් පමණ ගෘහස්ථයන් විසින් ආවරණය නොකෙරිනි.
යටිතල පහසුකම්
මූලාශ්‍රය - ජනලේඛන හා සංඛ්‍යාලේඛන දෙපාර්තමේන්තුව
අනුරාධපුර මහා නගර සභා බල ප්‍රදේශයේ පිළිවෙලින් 97% ක සහ 99% ක විදුලිය හා ජල සැපයුම් සඳහා ඉතා ඉහල ආවරණයක් වාර්තාගතව ඇත.

පාරිසරික

නගරය සියල්ලන් සදහාම ජීවත් විය හැකි පරිදි සුදුසු පරිසරයකින් සමන්විත විය යුතුය. වායු දුෂණය සහ ජලයේ ගුණාත්මක භාවය, පරිසරයේ පැවැත්ම හා සුරක්ෂිත භාවය මෙන්ම සෞන්දර්යාත්මක හා ඓතිහාසික කරුණු පිළිබඳවද මෙහිදී පැහැදිලි අදහසක් ලබාගැනීම වැදගත් වේ.
ආපදා අවදානම මෙන්ම දේශගුණික විපර්යාස පිළිබඳ අවදානය, නුතනයේ පාරිසරික සාදක හා සබැඳි තවත් වැදගත් අංගයකි. නගර තුල ඉඩම් පරිහරණ සැලසුම් කිරීමේදී මෙවන් පාරිසරික තත්වයන් හා සාධක ප්‍රමුඛ ස්ථානයක ලා සැලකිය යුතුය.

rainfall 2
දේශගුණික ආපදා අවදානමට නිරාවරණය ( 1974 - 2017 )
මූලාශ්‍රය - ආපදා කළමනාකරණ මධ්‍යස්ථානය
අනුරාධපුර නගරය වසර 1974 ත් 2017 ත් අතර කාලය තුළ විටින් විට ඇති වූ නියඟ තත්වයන් හේතුවෙන් වඩාත් පීඩාවට පත්ව ඇති බව මෙම දත්ත මගින් පැහැදිලි වේ.
වර්ෂාපතනය
රථවාහන හේතුවෙන් සිදුවන වායු දූෂණය
මූලාශ්‍රය - ජාතික ගොඩනැගිලි පර්යේෂණ සංවිධානය
නගරයේ ඇති දූෂිත වායු පිළිබඳ මෙම දත්ත විස්තර කරයි. නිර්දේශිත සල්ෆර් ඩයොක්සයිඩ් (SO2) සහ නයිට්‍රජන් ඩයොක්සයිඩ් (NO2) මට්ටම් ලෝක සෞඛ්‍ය සංවිධානයේ නිර්දේශයන්ට අනුව වේ.

තේමා සිතියම්

Filter Options
Print
Legend
Filter Options
සිතියම් සුචිය
SoSLC ව්‍යාපෘතිය

ශ්‍රී ලංකාවේ නගර

ඉදිකරන ලද භූමිය
SoSLC ව්‍යාපෘතිය
  • මුළු ඉදිකරන ලද භූමිය
    2647.88
  • නේවාසික
    • මහල් තුනක් හෝ ඊට අඩු නිවාස
      • 1420.33
    • පැල්පත් (වැඩි දියුණු කොට නීතිගත කිරීමට සුදුසු)
      • 5.64
  • වාණිජ
    • ව්‍යාපාරික ස්ථාන
      • 160.35
    • ව්‍යාපාරික හා නේවාසික මිශ්‍ර භාවිතය
      • 13.96
    • බැංකු
      • 3.26
  • ආයතනික
    • අධ්‍යාපනික
      • විශ්ව විද්‍යාලය
        39.60
      • වෙනත් උසස් අධ්‍යාපන ආයතන
        10.85
      • පාසල්
        38.16
    • සෞඛ්ය
      • රෝහල්
        14.34
      • බෙහෙත් ශාලා
        1.02
    • රාජ්‍ය ආයතන
      • 187.25
  • කර්මාන්ත
    • කර්මාන්ත ශාලා
      • 26.06
  • ප්‍රවාහන
    • බස්නැවතුම්
      • 2.47
    • දුම්රිය නැවතුම්
      • 4.00
    • ගුවන්තොටුපල
      • 59.08
    • රථ ගාල්
      • 4.15
    • මහාමාර්ග
      • 20.53
    • රේල් පාර
      • 98.37
  • පොදු ස්ථාන
    • උද්‍යාන / චතුරශ්‍ර
      • 45.14
    • ක්‍රීඩා භූමි
      • 39.43
    • සුසාන භූමි
      • 19.23
  • සංස්කෘතික
    • ආගමික
      • විහාර / සිද්ධස්ථාන
        99.58
      • ක්‍රිස්තියානි පල්ලිය
        1.52
      • මුස්ලිම් පල්ලිය
        1.04
    • පුරාවිද්‍යාත්මක වටිනාකමකින් යුතු
      • 332.34
  • ඉදිකරමින් පවතින
      • 0.18
ඉදි නොකරන ලද
SoSLC ව්‍යාපෘතිය
  • මුළු ඉදි නොකරන ලද
    2492.47
  • කෘෂිකාර්මික
      • 710.32
  • ජලය
      • 1545.98
  • වනාන්තර
      • 36.76
  • රක්ෂිත ප්‍රදේශ
      • 133.70
  • තෙත්බිම්
      • 12.54
  • කටු පඳුරු සහිත ලඳු කැළෑ
      • 10.28
  • හිස් බිම්
      • 42.89
Filter Options
Print
සිතියම් සුචිය
SoSLC ව්‍යාපෘතිය

ශ්‍රී ලංකාවේ නගර

නාගරික ප්‍රදේශය
SoSLC ව්‍යාපෘතිය
අනුරාධපුර මහා නගර සභාව
  • නාගරීකරණයේ වෙනස් වීම 1995 - 2019
    7.37
  • සමස්ත වර්ධන වේගය 1995 - 2019
    0 %
  • නාගරීකරණය පිළිබඳ සලකා බලන මුළු ප්‍රදේශය
    0 KM2
  • පරිපාලන ප්‍රදේශ සීමාව
      • නාගරික ව්‍යාප්තිය 1995 - 2019
        4.68 KM2
          • 1995
            මුළු පරිපාලන ප්‍රදේශ සීමාව
            51.4 KM2
            • නාගරික
              1.96 KM2
            • අර්ධ නාගරික
              7.39 KM2
            • ඉදිකිරීම් රහිත
              26.71 KM2
            • ජලය
              15.34 KM2
          • 2001
            මුළු පරිපාලන ප්‍රදේශ සීමාව
            51.41 KM2
            • නාගරික
              2.44 KM2
            • අර්ධ නාගරික
              10.44 KM2
            • ඉදිකිරීම් රහිත
              23.19 KM2
            • ජලය
              15.34 KM2
          • 2012
            මුළු පරිපාලන ප්‍රදේශ සීමාව
            51.42 KM2
            • නාගරික
              4.96 KM2
            • අර්ධ නාගරික
              15.3 KM2
            • ඉදිකිරීම් රහිත
              15.82 KM2
            • ජලය
              15.34 KM2
          • 2017
            මුළු පරිපාලන ප්‍රදේශ සීමාව
            51.41 KM2
            • නාගරික
              8.59 KM2
            • අර්ධ නාගරික
              17.64 KM2
            • ඉදිකිරීම් රහිත
              9.84 KM2
            • ජලය
              15.34 KM2
          • 2019
            මුළු පරිපාලන ප්‍රදේශ සීමාව
            0 KM2
            • නාගරික
              0 KM2
            • අර්ධ නාගරික
              0 KM2
            • ඉදිකිරීම් රහිත
              0 KM2
            • ජලය
              0 KM2
  • නගර සීමා ප්‍රදේශය
      • නාගරික ව්‍යාප්තිය 1995 - 2019
        2.69 KM2
          • 1995
            මුළු නගර සීමා ප්‍රදේශය
            632.82 KM2
            • නාගරික
              0 KM2
            • අර්ධ නාගරික
              4.31 KM2
            • ඉදිකිරීම් රහිත
              560.23 KM2
            • ජලය
              68.28 KM2
          • 2001
            මුළු නගර සීමා ප්‍රදේශය
            632.82 KM2
            • නාගරික
              0.53 KM2
            • අර්ධ නාගරික
              9.92 KM2
            • ඉදිකිරීම් රහිත
              554.09 KM2
            • ජලය
              68.28 KM2
          • 2012
            මුළු නගර සීමා ප්‍රදේශය
            632.82 KM2
            • නාගරික
              0.64 KM2
            • අර්ධ නාගරික
              27.34 KM2
            • ඉදිකිරීම් රහිත
              536.56 KM2
            • ජලය
              68.28 KM2
          • 2017
            මුළු නගර සීමා ප්‍රදේශය
            632.82 KM2
            • නාගරික
              0.76 KM2
            • අර්ධ නාගරික
              45.26 KM2
            • ඉදිකිරීම් රහිත
              518.52 KM2
            • ජලය
              68.28 KM2
          • 2019
            මුළු නගර සීමා ප්‍රදේශය
            0 KM2
            • නාගරික
              0 KM2
            • අර්ධ නාගරික
              0 KM2
            • ඉදිකිරීම් රහිත
              0 KM2
            • ජලය
              0 KM2
Tell us

contact us

If you have any comments, complaints or suggestions to improve the content of this site, please feel free to contact us by filling the following form.