කොළඹ මහා නගර සභාව

කොළඹ (koḷam̆ba)
கொழும்பு (Koḻumpu)
ශ්‍රී ලංකාවේ අග නගරය කොළඹ නගරයයි. කොළඹ වරාය, බණ්ඩාරනායක ජාත්‍යන්තර ගුවන්තොටුපල ආදී ශ්‍රී ලංකාව ලෝකය හා සම්බන්ධ කරන ප්‍රධාන යටිතල පහසුකම් නගර සීමාව තුල හා ආසන්නයේ පිහිටා තිබේ. ලොව වටා සංචාරකයන් ශ්‍රී ලංකාව වෙත පැමිණෙන ප්‍රධාන පිවිසුම් දොරටුව ලෙස කොළඹ නගරය ප්‍රධානත්වයෙහි ලා සැලකේ . "ශ්‍රී ලංකාවේ නගර" පිලිබඳ ව්‍යාපෘතිය, වත්මන් නාගරික ව්‍යාප්තිය හා තවත් බොහෝ පොදු සාදකයන් සැලකිල්ලට ගනිමින් කොළඹ නගරය නගර සභා තුනක එකතුවක් ලෙස සීමා දක්වා ඇත. ඒ දෙහිවල ගල්කිස්ස මහා නගර සභාව, ශ්‍රී ජයවර්ධනපුර කෝට්ටේ මහා නගර සභාව සහ කොළඹ මහා නගර සභාවයි.

2012 දී ජනගහනය

561,314

2017 දී ජනගහනය (SoSLC ඇස්තමේන්තුව) - කොළඹ, දෙහිවල සහ කෝට්ටේ

889,000

ජනගහන ඝනත්වය - ඇස්තමේන්තුව 2017 (ජනගහනය/ඉදිකරන ලද ප්‍රදේශ) - කොළඹ, දෙහිවල සහ කෝට්ටේ

115 persons / ha

නගර සභා පරිපාලන ප්‍රදේශය

4,362ha

නගර සීමා ප්‍රදේශය - කොළඹ, දෙහිවල සහ කෝට්ටේ-2017

38,134 ha

ජනගහනය

  • Population
    889,000
  • urban extent
    4,362 ha
  • density
    115 Person/ha

මිනිසා නගරයේ ප්‍රධාන චරිතයකි. ජනගහන වෙනස්කම් පිළිබඳ තොරතුරු දේශීය සංවර්ධනය සඳහා සෘජු බලපෑමක් සිදුකරයි.

ජනගහන වර්ධනය , ගැමි - නාගරික සංක්රමණික ප්‍රවණතා සහ අභියෝග, නගරවාසීන්ගේ සවිස්තරාත්මක වූ ජනගහන වාර්තා පිළිබඳ විද්‍යාත්මක පැතිකඩ, නගරවාසීන්ගේ අභිලාෂයන් ආදී විස්තරාත්මක විග්‍රහයන් ස්ත්‍රී පුරුෂ භාවය ද සැලකිල්ලට ගනිමින් එහි ප්‍රවණතා මත පදනම්ව නගර ජනගහනය පිළිබඳ ප්‍රක්ෂේපණයක් සපයයි. යහපත් අනාගතයක් සඳහා තීරණ ගැනීමේදී මෙම දත්ත හා තොරතුරු සලකා බැලීම අතිශය වැදගත් වේ.

භාෂා හැකියාව
මූලාශ්‍රය - ජනලේඛන හා සංඛ්‍යාලේඛන දෙපාර්තමේන්තුව
මෙම දත්ත මගින් 2012 වසරේ දී කොළඹ මහා නගර සභාවේ සිටින ජනතාවගේ භාෂා කුසලතා පෙන්නුම් කරයි.
වයස් කාණ්ඩය අනුව ස්ත්‍රී පුරුෂ අනුපාතය
මූලාශ්‍රය - ජනලේඛන හා සංඛ්‍යාලේඛන දෙපාර්තමේන්තුව
පුරුෂයන්ට සාපේක්ෂව ස්ත්‍රීන් ගේ අනුපාතය මෙහි දත්ත අනුව දක්වා තිබේ. වයස අවුරුදු 60 ට වැඩි පුරුෂයන් ප්‍රමාණයට වඩා එම වයස් කාණ්ඩයේ වාර්තාගත කාන්තාවන් ප්‍රමාණය ඉහල බව මෙම තොරතුරු වලින් අනාවරණය වේ.
ජාතික අගය හා ස්ත්‍රී මූලික කුටුම්භ/පුරුෂ මූලික කුටුම්භ ප්‍රමාණය
මූලාශ්‍රය - ජනලේඛන හා සංඛ්‍යාලේඛන දෙපාර්තමේන්තුව
ස්ත්‍රී මූලික කුටුම්භ සංඛ්‍යාවට වඩා පුරුෂ මූලික කුටුම්බයන් සංඛ්‍යාව වැඩි අගයක් දක්වයි.
ස්ත්‍රී පුරුෂ භාවය අනුව සංක්‍රමණික ජනගහනය
මූලාශ්‍රය - ජනලේඛන හා සංඛ්‍යාලේඛන දෙපාර්තමේන්තුව
නගරයට සංක්‍රමණය වූ පුරුෂයන්ගේ ප්‍රමාණය කාන්තාවන් ප්‍රමාණයට වඩා වැඩි අගයක් ගනී. ඔවුන්ගෙන් බහුතරය රැකියා අවස්ථා අරමුණු කොටගනිමින් නගරයට සංක්‍රමණය වූවන් වේ.
ජනවාර්ගික පැතිකඩ
මූලාශ්‍රය - ජනලේඛන හා සංඛ්‍යාලේඛන දෙපාර්තමේන්තුව
නගරයේ ජනගහනයෙන් සියයට 36.7 ක් සිංහල ජනයාගෙන් සමන්විත වන අතර තවත් සියයට 29.8 ක් ද්‍රවිඩ ජාතිකයන් වේ. සියයට 29.5 ක් ශ්‍රී ලංකා මුවර් ජනයා සඳහා ද අනෙකුත් ජන වර්ග සඳහා සියයට 2.2 ක් වෙන් වේ.
ජන සංක්‍රමණයට හේතු
මූලාශ්‍රය - ජනලේඛන හා සංඛ්‍යාලේඛන දෙපාර්තමේන්තුව
රැකියා අවස්ථා හේතු කොටගනිමින් බහුතර පුරුෂයන් නගරය තුලට සංක්‍රමණය වී ඇති අතර. කාන්තාවන් නගරයට සංක්‍රමණය වීමේදී විවාහය මූලික හේතුව කොටගෙන ඇත. මීට අමතරව, කාන්තාවන් සැලකිය යුතු ප්‍රමාණයක් රැකියා සඳහා මෙන්ම පවුලේ සාමාජිකයෙකු සමඟ ද නගරය තුලට සංක්‍රමණය වී තිබේ.
වයස අනුව ස්ත්‍රී පුරුෂ භාවය බෙදී යාම
මූලාශ්‍රය - ජනලේඛන හා සංඛ්‍යාලේඛන දෙපාර්තමේන්තුව
කොළඹ නගරයේ ශ්‍රම බලකාය ලෙස සැලකිය හැකි වයස් සීමාවේ සිටින පුද්ගලයන් සංඛ්‍යාව ඉහළ මට්ටමක පවතී. මෙය නගර සංවර්ධනය සඳහා යහපත් සාධකයක් වේ.

අධ්‍යාපනය

අධ්‍යාපනය, සමාජයක සංවර්ධනය පිළිබිඹු කරන ප්‍රධාන සාධකයකි. අධ්‍යාපනය පිළිබඳ දර්ශකයන් නාගරික සංවර්ධනය පිලිබඳ පුළුල් පැතිකඩක් දක්වමින් ඒ සදහා විශාල දායකත්වයක් සපයයි.
දිළිඳුකම පිටුදැකීම හා අධ්‍යාපනය අතර සෘජු සම්බන්ධතාවයක් ඇති අතර සංවර්ධනය වෙමින් පවතින රටක් ලෙස ශ්‍රී ලංකාව කෙරෙහි අදාළ දත්ත හා දර්ශකයන් ඉතාම වැදගත් වේ. මන්ද යත්, එ මගින් මනා අධ්‍යාපනයක් තුළින් ඉහළ වැටුප් ලබන විධිමත් රැකියාවක් ලබාගැනීමටත්, අවිධිමටත් ආර්ථික කටයුතුවල යෙදෙන්නන් හට වඩා හොඳ ජීවනෝපායක් ලබා ගැනීමටත්, අවසානයේදී පරම්පරානුගතව පැවතගෙන එන දිළිඳු බවින් මිදීමටත් මංපෙත් සැලසීමයි.

ස්ත්‍රී පුරුෂ භාවය අනුව අධ්‍යාපන මට්ටම (වයස අවුරුදු 3 - 24 )
මූලාශ්‍රය - ජනලේඛන හා සංඛ්‍යාලේඛන දෙපාර්තමේන්තුව
වයස අවුරුදු 3 ත් 24 ත් අතර වයසේ පසුවන පුද්ගලයින්ගෙන් සියයට 50 ක් පමණ කොටසක් පාසල් අධ්‍යාපනය ලබනා බව මෙම දත්ත මගින් පැහැදිලි වේ. අධ්‍යාපනය නොලබන සියයට 35 ක පිරිසක් ද වාර්තාගතව ඇත.
ස්ත්‍රී පුරුෂ භාවය අනුව ඉහළම අධ්‍යාපන මට්ටම
මූලාශ්‍රය - ජනලේඛන හා සංඛ්‍යාලේඛන දෙපාර්තමේන්තුව
අ.පො.ස. (සාමාන්‍ය පෙළ) හා අ.පො.ස (උසස් පෙළ) සඳහා ශිෂ්‍යාවන්ගේ යොමු වීම ඉහල අගයක පැවතුනද, උපාධියක් දක්වා යොමුවන කාන්තාවන්ගේ ප්‍රමාණය ඒ හා සාපේක්ෂ පුරුෂයන්හේ අනුපාතයට වඩා අඩු අගයක් දක්වයි.
පරිගණක සාක්ෂරතාව - (වයස අවුරුදු 10 සහ ඊට වැඩි ජනගහනය)
මූලාශ්‍රය - ජනලේඛන හා සංඛ්‍යාලේඛන දෙපාර්තමේන්තුව
මෙම දත්ත අනුකූලව වයස අවුරුදු 15ත් 19ත් අතර පසුවන පිරිසේ පරිගණක පිලිබඳ දැනුම ඉහල මට්ටමක පවතින බව පැහැදිලි වේ.

ප්‍රවාහනය

නගරයක වර්ධනය හැඩගැන්වීමේ ලා මහා මාර්ග හා ප්‍රවාහන සබඳතා ප්‍රධාන කාර්යභාරයක් ඉටු කරයි. ඕනෑම නගරයකට පවතින ප්‍රවාහන සම්බන්ධතා හා අදාළ පහසුකම්, නගරයේ ස්වයංක්‍රීය වර්ධනය වේගවත් කරයි.
බස්රථ සහ දුම්රිය ප්‍රවාහනය , භාණ්ඩ ප්‍රවාහනය , ගුවන් තොටුපලවල් හා ප්‍රවාහන පද්ධති හා අදාළ සියලු කටයුතු පිළිබඳ සවිස්තරාත්මක තොරතුරු එකම ගොනුවක පැවතීම මෙහිදී වඩා කාර්යක්ෂම වේ.

තිරසාර සංවර්ධන ඉලක්ක 11.2 අනුව, ආරක්ෂිත, සියලු දෙනා හටම දැරිය හැකි, පහසුවෙන් ලගාවිය හැකි හා තිරසාර ප්‍රවාහන පද්ධතියක් සඳහා මාර්ග ආරක්ෂාව, පොදු ප්‍රවාහනය , අවදානම් තත්ත්වයන් පිලිබඳ තොරතුරු මෙහි ඇතුලත් වේ. කාන්තාවන්ගේ, දරුවන්ගේ, ආබාධ සහිත පුද්ගලයින්ගේ සහ වැඩිහිටියන්ගේ අවශ්‍යතා සඳහා විශේෂ අවධානයක් යොමු කරමින් මෙම තොරතුරු සංවර්ධන ඉලක්ක වෙත ලගාවීමෙහි ලා භාවිතා කල හැක.

පොලිස් බල ප්‍රදේශ අනුව හදිසි අනතුරු සංඛ්‍යා ලේඛන (මාරාන්තික තුවාල ලැබූ සංඛ්‍යාව)
මූලාශ්‍රය - ශ්‍රී ලංකා පොලිස් දෙපාර්තමේන්තුව
පසුගිය වසර තුන ඇතුලත කොළඹ නගරය හා තදාසන්නව සිදුවූ මාරක රිය අනතුරු ප්‍රමාණය 2014 වසරේ සිට 2016 වසර වන විට ක්‍රමික වර්ධනය වීමක් පෙන්නුම් කරයි.
දුම්රිය මගීන් සංඛ්‍යාව
මූලාශ්‍රය - ශ්‍රී ලංකා දුම්රිය දෙපාර්තමේන්තුව
වසර 2012 සිට 2016 දක්වා වාර්ෂික දුම්රිය මගීන් ප්‍රමාණය මෙම දත්ත මගින් දක්වයි. පසුගිය වසර කිහිපය තුල වාර්තා ගත මගීන්ගේ සංඛ්‍යාව වර්ධනයක් දැක්වේ.
වාහන තදබදය (දිවා කාලයේ)
මූලාශ්‍රය - SOSLC ව්‍යාපෘතිය
කොළඹ නගරය තුල උදෑසන 6 සිට 9 දක්වා කාලය තුල අදික වාහන තදබදයක් දැක්වෙන අතර, උදෑසන 7 වන විට මෙහි ඉහලම අගය වාර්තාගතව ඇත. මෙය තත්වය පාසල් හා කාර්යාල වේලාවන් හේතු කොටගෙන ඇති බව පැහැදිලි වේ.
පෙ.ව. 06 සිට ප.ව. 06 දක්වා මහ නගර සභා සීමාවට ඇතුල්වන වාහනවල ප්‍රතිශතය
මූලාශ්‍රය - SOSLC ව්‍යාපෘතිය
කොළඹ මහා නගර සභා බල ප්‍රදේශයට ඇතුළුවන වාහන වලින් වැඩිම ප්‍රතිශතය මෝටර් සයිකල්, කාර්, වෑන් හා ජීප් රථ වැනි පුද්ගලික වාහන සඳහා වෙන් වේ. මාර්ගයේ බස් රථ සඳහා වෙන් වන්නේ 6%පමණ කොටසක් පමණි.
වාහන වර්ගය සහ මගීන් සංඛ්‍යාව - මාර්ගයේ එක් පසෙකට , පැය 24 ක් තුල
මූලාශ්‍රය - SOSLC ව්‍යාපෘතිය
ප්‍රදේශයේ ගමනාගමන පහසුකම් සලසාගන්නා මගීන් බහුතරය බස් රථ මගින් සිය පහසුකම් සලසා ගන්න අතර, මෝටර් සයිකල් සහ කාර් රථ භාවිතය ද සැලකිය යුතු මට්ටමකින් වාර්තාගතව පවතී.
නගරයට පිවිසෙන/ නගරයෙන් පිටව යන දුම්රිය මගීන් සංඛ්‍යාව
මූලාශ්‍රය - ශ්‍රී ලංකා දුම්රිය දෙපාර්තමේන්තුව
මෙම දත්ත දුම්රිය දෙපාර්තමේන්තුවේ සාමාන්‍ය වාර්තා සහ ප්‍රවේශ පත්‍ර ගණනය කරන ලද වාර්තා ඇතුළත් වේ (මාර්තු 2016)

ආර්ථිකය

නගර ආර්ථික සංවර්ධනයේ ප්‍රධාන සාධකයක් වන අතර, ශ්‍රී ලංකාවේ නගරවල ආර්ථීක වෙනස්වීම් වල පැතිකඩ පිලිබඳ යතාර්ථවාදී චිත්‍රයක් ගොඩනැගීමට ඒ හා සමගාමී විශ්ලේෂණ තිබීම අතිශය වැදගත් වේ.

ලංකාවේ නගරවල ආර්ථික පසුබිම වටහා ගැනීමට නම් රටක් ලෙස එහි ඵලදායීතාව ගෝලීය වශයෙන් ඇති තරගකාරිත්වය සමඟ සැසදීම සිදුකළ යුතුමය.ඒ සඳහා මානව ප්‍රාග්ධනය හා සබැඳි ශුම බලකා සහභාගිත්වය පිළිබඳ අධ්‍යනයක් මෙන්ම නගර සංවර්ධනයේදී මුහුණදෙන ප්‍රධාන බාධාවන් වන ශ්‍රම වෙළෙඳ පොළේ අවාසි, ආර්ථික අවදානම වැනි තත්ත්වයන් තේරුම් ගැනීම පූර්වයෙන්ම කළ යුතුවේ.

මෙහි ඇති ආර්ථික විශ්ලේෂණ තුළින් ප්‍රාදේශීය වශයෙන් නාගරික සංවර්ධනයට හා නාගරික ජනාවාසවල දියුණුවට රාජ්‍ය හා පෞද්ගලික අංශයේ දායකත්වය හා එහි විභවතාවන් හඳුනාගැනීමටත් අදාළ  බලප්‍රදේශය තුළ ශ්‍රම බලකාය උපරිම වශයෙන් භාවිතා කරමින් කුසලතාවන්ට සරිලන ප්‍රදේශයට ආවේණික වෙළෙඳපොළක් හදුනා ගැනීමේ හැකියාවත් හිමිවේ.

නගර වල තරඟකාරීත්වයේ ඇස්තමේන්තුගත මිනුම් දර්ශකය (CCI)
මූලාශ්‍රය - SOSLC ව්‍යාපෘතිය
නගර වල තරගකාරිත්වය පිලිබඳ දර්ශකයේ වැඩිම ලකුණු ලබාගත් නගරය ලෙස කොළඹ නගරය දැක්වෙන අතර, පිළිවෙළින් දෙවන හා තෙවන ස්ථාන ලෙස කුරුණෑගල හා මහනුවර මහා නගර සඳහා ලැබී ඇත.
ඇස්තෙම්න්තුගත ඒක පුද්ගල දළ දේශීය නිෂ්පාදිතය
මූලාශ්‍රය - ශ්‍රී ලංකා මහ බැංකු වාර්ෂික වාර්තාව 2017
කොළඹ ඒක පුද්ගල දළ දේශීය නිෂ්පාදනයේ ක්‍රමික වර්ධනයක් මෙම දත්ත මගින් දැක්වේ.

නාගරික පාලනය

නාගරික ප්‍රදේශ සැලසුම් කිරීමේදී , මූල්‍ය සැලසුම්කරණය හා කළමනාකරණය කෙසේ සිදුකල යුතුද යන්න රජය (ප්‍රාදේශීය, කලාපීය හා ජාතික) සහ එහි පාර්ශවකරුවන් විසින් තීරණය කරනු ලබන ක්‍රියාවලිය නගර පරිපාලනය හා බැඳේ. එසේම මෙය,සමාජයීය, භෞතික සම්පත් හා දේශපාලන බලය නිසි තැනට නිසි ලෙස බෙදී යාම පිලිබඳ නිර්ණය කෙරෙනා අඛණ්ඩ ක්‍රියාවලියකි.
ශ්‍රී ලංකාවේ නාගරික පරිපාලනයේ මූල්‍ය ප්‍රත්‍යස්ථතාවය , සේවා ප්‍රතිපාදනය සහ ආර්ථික ගතිකත්වය කෙරෙහි මෙහිදීඅවධානය යොමු කරයි.

මෙහි ඇති තොරතුරු, පවතින ද්විතීක තොරතුරු, බිම් මට්ටමින් සිදුකරන ලද සමීක්ෂණ හා තොරතුරු රැස්කිරීම් මෙන්ම පාර්ශවකරුවන් හා සිදුකල විස්තරාත්මක සාකච්ඡා වෙත අනුගත වේ.

නාගරික කළමනාකරණය, රාජ්‍ය පරිපාලනය, නාගරික මුදල්, අයවැයකරණය සහ කළමනාකරණය, ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදය සහ යහපාලනය, පුරවැසි සහභාගිත්වය සහ අනෙකුත් පාර්ශවකරුවන්ගේ තොරතුරු ආදී වටිනා දත්ත සමුදායක් මෙහි අන්තර්ගත වේ.

නගර පරිපාලන දර්ශකය
මූලාශ්‍රය - SOSLC ව්‍යාපෘතිය
කොළඹ මහා නගර සභාව, සේවා සැපයුම් ආවරණය හා අදාළ අංශ වල ගුණාත්මක භාවය යන කරුණ පදනම් කර ගනිමි, සියයට 76.76 ක ඉතා ඉහල ප්‍රතිශතයක් ලබා ඇති අතර මූල්‍ය ස්ථාවරත්වය සඳහා තරමක අඩු ප්‍රතිශතයක් වාර්තා කරයි. මෙම විශ්ලේෂණය මගින් කඩිනම් අවධානය යොමු කල යුතු නාගරික පරිපාලන අංශ පිළිබඳව මනා විස්තරයක් සැපයේ.
පලාත් පාලන ආයතන බෙදා දීම
මූලාශ්‍රය - ජනලේඛන හා සංඛ්‍යාලේඛන දෙපාර්තමේන්තුව
ශ්‍රී ලංකාව, පළාත් පාලන ආයතන අනුව එහි ජනගහනය හා විශාලත්වය අනුව වර්ග තුනකට බෙදී ඇත. ඒ මහා නගර සභා, නගර සභා සහ ප්‍රාදේශීය සභා ලෙසයි. මාර්ග, සනීපාරක්ෂක කටයුතු, කානු, අපද්‍රව්‍ය එකතු කිරීම, නිවාස, පුස්තකාල, පොදු උද්‍යාන හා අනෙකුත් පහසුකම් ඇතුළු විවිධ සේවාවන් සැපයීම සඳහා ඔවුන් වගකිව යුතු ය. මෙම දත්ත මඟින් පලාත් පාලන ආයතනයන්හි බෙදී යාම දැක්වේ.

නිවාස

ශ්‍රී ලංකාවේ මුල්කාලීන නාගරික ජනාවාස උරුමය - ඉතිහාසය, රටාවන්, ඉඩම් භාවිතය සහ නිවාස වැනි ප්‍රවණතා සහ ඒ සමඟ ඇතිවන සංවර්ධන අභියෝගයන් මෙහි සලකා තිබේ.

නිවාස අවශ්‍යතා , යටිතල පහසුකම් හා සංවර්ධන සඳහා වන වියදම්, මූලික අවශ්‍යතා සපුරාලීම මුල්කරගත් නාගරික සැලසුම්කරණය, නාගරික ඉඩම් පරිහරණය සහ ඉඩම් සංවර්ධනය පිළිබඳ තොරතුරු ඇතුලත් තොරතුරු සමුදායක් මෙම අංශය මගින් ගොනුකොට තිබේ . මෙහි SDG 11.1 ට අදාළ දර්ශක ද භාවිතා කර ඇත. සමාජ ආරක්ෂණ වැඩසටහන් සහ සෞඛ්‍ය, ජලය සහ සනීපාරක්ෂක සේවාවන්ගේ ජනගහනය මෙ මගින් ආවරණය වේ. SDG ඉලක්ක 11.7 වෙත ද අවධානය යොමු කරනු ලැබේ.

නිවාස ඒකක වර්ග
මූලාශ්‍රය - ජනලේඛන හා සංඛ්‍යාලේඛන දෙපාර්තමේන්තුව
කොළඹ මහා නගර සභා ප්‍රදේශය තුළ නිවාස පිළිබඳ මෙම දත්ත ඉදිරිපත් කරයි. නිවාස බහුතරයක් (සියයට 79 ක් පමණ) තනි තට්ටුවේ නිවාස, තට්ටු දෙකේ නිවාස සහ මහල් නිවාස වලින් සමන්විත වේ.
නිවාස වර්ග
මූලාශ්‍රය - ජනලේඛන හා සංඛ්‍යාලේඛන දෙපාර්තමේන්තුව
කොළඹ මහා නගර සභාවේ නිවාස වලින් සියයට 93 ක් ස්ථීර නිවාස බව මේ දත්ත අනුව පැහැදිලි වේ.

නාගරික සේවා

නාගරික සේවා හෝ නාගරික සේවාවන් යොමු කරනු ලබන්නේ පුරවැසියන්ට ගෙවිය යුතු බදු ගෙවීම සඳහා නගරයේ ආන්ඩුවේ පුරවැසියන් අපේක්ෂා කරන මූලික සේවාවන්ය.

යටිතල පහසුකම්
මූලාශ්‍රය - ජනලේඛන හා සංඛ්‍යාලේඛන දෙපාර්තමේන්තුව
විදුලිබල හා ජාල සැපයුම, කොළඹ මහා නගර සභා බල ප්‍රදේශය තුල පිළිවෙළින් 96.5% හා 99.7% ක් ලෙස වාර්තාගත සේවා ආවරණයක් දැක්වේ.
ඝන අපද්‍රවය එකතු කිරීම හා බැහැර කිරීම (දිනකට)
මුලාශ්‍රය - JICA
කොළඹ නගරයේ නගර සීමාව තුල සියයට 98කට වඩා වැඩි ප්‍රදේශයක කසල එක්රැස් කිරීම නගර සභාව මගින් සිදුකරයි.

පාරිසරික

නගරය සියල්ලන් සදහාම ජීවත් විය හැකි පරිදි සුදුසු පරිසරයකින් සමන්විත විය යුතුය. වායු දුෂණය සහ ජලයේ ගුණාත්මක භාවය, පරිසරයේ පැවැත්ම හා සුරක්ෂිත භාවය මෙන්ම සෞන්දර්යාත්මක හා ඓතිහාසික කරුණු පිළිබඳවද මෙහිදී පැහැදිලි අදහසක් ලබාගැනීම වැදගත් වේ.
ආපදා අවදානම මෙන්ම දේශගුණික විපර්යාස පිළිබඳ අවදානය, නුතනයේ පාරිසරික සාදක හා සබැඳි තවත් වැදගත් අංගයකි. නගර තුල ඉඩම් පරිහරණ සැලසුම් කිරීමේදී මෙවන් පාරිසරික තත්වයන් හා සාධක ප්‍රමුඛ ස්ථානයක ලා සැලකිය යුතුය.

දේශගුණික ආපදා අවදානමට නිරාවරණය ( 1974 - 2017 )
මූලාශ්‍රය - ආපදා කළමනාකරණ මධ්‍යස්ථානය
ගංවතුර, නාය යෑම් සහ සුළිසුළං ඇතුළු සියලු ආකාරයේ ස්වභාවික විපත් හේතුවෙන් කොළඹ ප්‍රදේශය ආපදාවන්ට ලක්ව ඇති බව මෙම දත්ත මගින් පැහැදිලි වේ.
රථවාහන හේතුවෙන් සිදුවන වායු දූෂණය
මූලාශ්‍රය - ජාතික ගොඩනැගිලි පර්යේෂණ සංවිධානය
මෙම දත්ත අනුව, නගරය තුල පවතින දූෂිත වායු සංඝටක ප්‍රමාණය නිර්දේශිත මට්ටමද ඉක්මවා යමින් ඉතා ඉහල අගයක් ගන්න බව පැහැදිලි වේ. නිර්දේශිත සල්ෆර් ඩයොක්සයිඩ් (SO2) සහ නයිට්‍රජන් ඩයොක්සයිඩ් (NO2) මට්ටම් ලෝක සෞඛ්‍ය සංවිධානයේ නිර්දේශයන්ට අනුව වේ.

තේමා සිතියම්

Filter Options
Print
Legend
SOSLC project, UDA, CMC

There are number of data sets in the map space, which include data from different institutions. The data files can be downloaded.  

Filter Options
සිතියම් සුචිය
SOSLC project

ශ්‍රී ලංකාවේ නගර

ඉදිකරන ලද භූමිය
SOSLC project
  • මුළු ඉදිකරන ලද භූමිය
    4044.53
  • නේවාසික
    • මහල් නිවාස (මහල් තුනකට වඩා වැඩි)
      • 135.01
    • මහල් තුනක් හෝ ඊට අඩු නිවාස
      • 1162.56
    • පැල්පත් (වැඩි දියුණු කොට නීතිගත කිරීමට සුදුසු)
      • 220.19
    • මුඩුක්කු (නීතිගත කිරීමට නුසුදුසු)
      • 45.28
  • වාණිජ
    • ව්‍යාපාරික ස්ථාන
      • 255.84
    • කාර්යාල
      • 29.07
    • ව්‍යාපාරික හා නේවාසික මිශ්‍ර භාවිතය
      • 12.37
    • බැංකු
      • 49.30
  • ආයතනික
    • අධ්‍යාපනික
      • විශ්ව විද්‍යාලය
        15.68
      • වෙනත් උසස් අධ්‍යාපන ආයතන
        42.51
      • පාසල්
        106.08
    • සෞඛ්ය
      • රෝහල්
        50.60
      • බෙහෙත් ශාලා
        2.55
    • රාජ්‍ය ආයතන
      • 195.37
  • කර්මාන්ත
    • කර්මාන්ත ශාලා
      • 280.31
    • ඉඩම් ගොඩ කිරීම්
      • 11.99
  • ප්‍රවාහන
    • බස්නැවතුම්
      • 11.49
    • දුම්රිය නැවතුම්
      • 62.98
    • වරාය
      • 296.19
    • රථ ගාල්
      • 32.49
    • මහාමාර්ග
      • 507.16
  • පොදු ස්ථාන
    • උද්‍යාන / චතුරශ්‍ර
      • 67.78
    • ක්‍රීඩා භූමි
      • 172.94
    • සුසාන භූමි
      • 26.56
  • සංස්කෘතික
    • ආගමික
      • විහාර / සිද්ධස්ථාන
        54.14
      • ක්‍රිස්තියානි පල්ලිය
        39.13
      • මුස්ලිම් පල්ලිය
        6.65
    • පුරාවිද්‍යාත්මක වටිනාකමකින් යුතු
      • 5.95
  • ඉදිකරමින් පවතින
      • 146.36
ඉදි නොකරන ලද
SOSLC project
  • මුළු ඉදි නොකරන ලද
    317.05
  • කෘෂිකාර්මික
      • 0.15
  • ජලය
      • 151.27
  • වනාන්තර
      • 2.20
  • තෙත්බිම්
      • 27.12
  • වෙරළාශ්‍රිත ප්‍රදේශ
      • 13.83
  • හිස් බිම්
      • 122.48
Filter Options
Print
සිතියම් සුචිය
SOSLC project

ශ්‍රී ලංකාවේ නගර

නාගරික ප්‍රදේශය
SOSLC project
කොළඹ මහා නගර සභාව
  • නාගරීකරණයේ වෙනස් වීම 1995 - 2019
    68.75
  • සමස්ත වර්ධන වේගය 1995 - 2019
    0 %
  • නාගරීකරණය පිළිබඳ සලකා බලන මුළු ප්‍රදේශය
    0 KM2
  • පරිපාලන ප්‍රදේශ සීමාව
      • නාගරික ව්‍යාප්තිය 1995 - 2019
        8.14 KM2
          • 1995
            මුළු පරිපාලන ප්‍රදේශ සීමාව
            77.84 KM2
            • නාගරික
              60.48 KM2
            • අර්ධ නාගරික
              9.03 KM2
            • ඉදිකිරීම් රහිත
              6.17 KM2
            • ජලය
              2.16 KM2
          • 2001
            මුළු පරිපාලන ප්‍රදේශ සීමාව
            77.84 KM2
            • නාගරික
              62.38 KM2
            • අර්ධ නාගරික
              7 KM2
            • ඉදිකිරීම් රහිත
              6.3 KM2
            • ජලය
              2.16 KM2
          • 2012
            මුළු පරිපාලන ප්‍රදේශ සීමාව
            81.23 KM2
            • නාගරික
              69.17 KM2
            • අර්ධ නාගරික
              5.01 KM2
            • ඉදිකිරීම් රහිත
              4.89 KM2
            • ජලය
              2.16 KM2
          • 2017
            මුළු පරිපාලන ප්‍රදේශ සීමාව
            81.23 KM2
            • නාගරික
              73.82 KM2
            • අර්ධ නාගරික
              3.4 KM2
            • ඉදිකිරීම් රහිත
              1.85 KM2
            • ජලය
              2.16 KM2
          • 2019
            මුළු පරිපාලන ප්‍රදේශ සීමාව
            0 KM2
            • නාගරික
              0 KM2
            • අර්ධ නාගරික
              0 KM2
            • ඉදිකිරීම් රහිත
              0 KM2
            • ජලය
              0 KM2
  • නගර සීමා ප්‍රදේශය
      • නාගරික ව්‍යාප්තිය 1995 - 2019
        60.61 KM2
          • 1995
            මුළු නගර සීමා ප්‍රදේශය
            852.1 KM2
            • නාගරික
              61.63 KM2
            • අර්ධ නාගරික
              269.92 KM2
            • ඉදිකිරීම් රහිත
              148.75 KM2
            • ජලය
              371.8 KM2
          • 2001
            මුළු නගර සීමා ප්‍රදේශය
            852.09 KM2
            • නාගරික
              98.44 KM2
            • අර්ධ නාගරික
              253.92 KM2
            • ඉදිකිරීම් රහිත
              197.93 KM2
            • ජලය
              301.8 KM2
          • 2012
            මුළු නගර සීමා ප්‍රදේශය
            848.71 KM2
            • නාගරික
              219.91 KM2
            • අර්ධ නාගරික
              205.29 KM2
            • ඉදිකිරීම් රහිත
              121.71 KM2
            • ජලය
              301.8 KM2
          • 2017
            මුළු නගර සීමා ප්‍රදේශය
            848.7 KM2
            • නාගරික
              381.34 KM2
            • අර්ධ නාගරික
              161.61 KM2
            • ඉදිකිරීම් රහිත
              3.95 KM2
            • ජලය
              301.8 KM2
          • 2019
            මුළු නගර සීමා ප්‍රදේශය
            0 KM2
            • නාගරික
              0 KM2
            • අර්ධ නාගරික
              0 KM2
            • ඉදිකිරීම් රහිත
              0 KM2
            • ජලය
              0 KM2
Tell us

contact us

If you have any comments, complaints or suggestions to improve the content of this site, please feel free to contact us by filling the following form.