මහනුවර මහා නගර සභාව

මහනුවර (mahanuvara)
கண்டி (kaɳɖi)
මධ්‍යම පළාතේ ප්‍රධාන නගරය මහනුවරයි. යුනෙස්කෝ ලෝක උරුම නගරයක් ලෙස සහ ආකර්ෂණීය සංචාරක කේන්ද්‍රස්ථානයක් ලෙස මහනුවර නගරය සුප්‍රසිද්ධ වේ. සමස්ත ජනගහනයේ ප්‍රතිශතයක් ලෙස ගත් කල, මහනුවර නගරය සංක්රමණිකයින්ගේ වැඩිම අගයක් වාර්තා කර ඇත.

2012 දී ජනගහනය

98,828

2017 දී ජනගහනය (SoSLC ඇස්තමේන්තුව)

113,000

ජනගහන ඝනත්වය - ඇස්තමේන්තුව 2017 (ජනගහනය/ඉදිකරන ලද ප්‍රදේශ)

72 persons / ha

නගර සභා පරිපාලන ප්‍රදේශය

2,500ha

නගර සීමා ප්‍රදේශය-2017

307 ha

ජනගහනය

  • Population
    113,000
  • urban extent
    2,500 ha
  • density
    72 Person/ha

මිනිසා නගරයේ ප්‍රධාන චරිතයකි. ජනගහන වෙනස්කම් පිළිබඳ තොරතුරු දේශීය සංවර්ධනය සඳහා සෘජු බලපෑමක් සිදුකරයි.

ජනගහන වර්ධනය , ගැමි - නාගරික සංක්රමණික ප්‍රවණතා සහ අභියෝග, නගරවාසීන්ගේ සවිස්තරාත්මක වූ ජනගහන වාර්තා පිළිබඳ විද්‍යාත්මක පැතිකඩ, නගරවාසීන්ගේ අභිලාෂයන් ආදී විස්තරාත්මක විග්‍රහයන් ස්ත්‍රී පුරුෂ භාවය ද සැලකිල්ලට ගනිමින් එහි ප්‍රවණතා මත පදනම්ව නගර ජනගහනය පිළිබඳ ප්‍රක්ෂේපණයක් සපයයි. යහපත් අනාගතයක් සඳහා තීරණ ගැනීමේදී මෙම දත්ත හා තොරතුරු සලකා බැලීම අතිශය වැදගත් වේ.

භාෂා හැකියාව
මූලාශ්‍රය - ජනලේඛන හා සංඛ්‍යාලේඛන දෙපාර්තමේන්තුව
මහනුවර මහා නගර සභාවේ ජනයාගේ භාෂා හැකියාවන් පිළිබඳව මෙම දත්ත මගින් පැහැදිලි වේ.
වයස් කාණ්ඩය අනුව ස්ත්‍රී පුරුෂ අනුපාතය
මූලාශ්‍රය - ජනලේඛන හා සංඛ්‍යාලේඛන දෙපාර්තමේන්තුව
මහනුවර මහ නගර සභාවේ මුළු ජනගහනයෙන් වයස අනුව ස්ත්‍රී පුරුෂ අනුපාතය ගණනය මෙහි දැක්වේ.
ජාතික අගය හා ස්ත්‍රී මූලික කුටුම්භ/පුරුෂ මූලික කුටුම්භ ප්‍රමාණය
මූලාශ්‍රය - ජනලේඛන හා සංඛ්‍යාලේඛන දෙපාර්තමේන්තුව
මහනුවර මහා නගර සභාවේ ස්ත්‍රී මූලික කුටුම්භ ප්‍රතිශතය පුරුෂ මූලික කුටුම්බයන්ගේ ප්‍රතිශතයට වඩා අඩු මට්ටමක පවතී.
ස්ත්‍රී පුරුෂ භාවය අනුව සංක්‍රමණික ජනගහනය
මූලාශ්‍රය - ජනලේඛන හා සංඛ්‍යාලේඛන දෙපාර්තමේන්තුව
සංක්‍රමණික ස්ත්‍රීන් ප්‍රමාණයට වඩා පුරුෂයන් ප්‍රමාණය ඉහල අගයක් ගන්න බව මෙම දත්ත මගින් පැහැදිලි වේ.
ජනවාර්ගික පැතිකඩ
මූලාශ්‍රය - ජනලේඛන හා සංඛ්‍යාලේඛන දෙපාර්තමේන්තුව
මහනුවර ජනවාර්ගික පැතිකඩ සලකා බැලීමේදී, බහුතරය 69.8% සිංහල , 15.5% ශ්‍රී ලංකා මුවර්, 13.6% ද්‍රවිඩ සහ 1.6% අනෙකුත් කන්ඩායම් ලෙස දැක්විය හැක.
ජන සංක්‍රමණයට හේතු
මූලාශ්‍රය - ජනලේඛන හා සංඛ්‍යාලේඛන දෙපාර්තමේන්තුව
කාන්තාවන් නගරය තුලට සංක්‍රමණය වීමේ ප්‍රධාන හේතු ලෙස විවාහය හා පවුලේ සාමාජිකයකු සමඟ නගරයේ පදිංචියට පැමිණීම දක්වා ඇති අතර, මෙම දත්ත වලට අනුව නගරයට සංක්රමණය වී ඇති පුරුෂයන් අතුරින් බහුතරය රැකියා අවස්ථා සඳහා නගරයට පැමිණිය බව දක්වා තිබේ.
වයස අනුව ස්ත්‍රී පුරුෂ භාවය බෙදී යාම

අධ්‍යාපනය

අධ්‍යාපනය, සමාජයක සංවර්ධනය පිළිබිඹු කරන ප්‍රධාන සාධකයකි. අධ්‍යාපනය පිළිබඳ දර්ශකයන් නාගරික සංවර්ධනය පිලිබඳ පුළුල් පැතිකඩක් දක්වමින් ඒ සදහා විශාල දායකත්වයක් සපයයි.
දිළිඳුකම පිටුදැකීම හා අධ්‍යාපනය අතර සෘජු සම්බන්ධතාවයක් ඇති අතර සංවර්ධනය වෙමින් පවතින රටක් ලෙස ශ්‍රී ලංකාව කෙරෙහි අදාළ දත්ත හා දර්ශකයන් ඉතාම වැදගත් වේ. මන්ද යත්, එ මගින් මනා අධ්‍යාපනයක් තුළින් ඉහළ වැටුප් ලබන විධිමත් රැකියාවක් ලබාගැනීමටත්, අවිධිමටත් ආර්ථික කටයුතුවල යෙදෙන්නන් හට වඩා හොඳ ජීවනෝපායක් ලබා ගැනීමටත්, අවසානයේදී පරම්පරානුගතව පැවතගෙන එන දිළිඳු බවින් මිදීමටත් මංපෙත් සැලසීමයි.

ස්ත්‍රී පුරුෂ භාවය අනුව අධ්‍යාපන මට්ටම (වයස අවුරුදු 3 - 24 )
මූලාශ්‍රය - ජනලේඛන හා සංඛ්‍යාලේඛන දෙපාර්තමේන්තුව
නගරය තුල සියයට 63 පමණ ප්‍රතිශතයක් පාසල් අධ්‍යාපනය ලබන අතර, වයස අවුරුදු 3-24 අතර කණ්ඩායමේ කිසිදු අධ්‍යාපනයක් නොලබන පිරිස තරමක ඉහළ අගයක් ගනී.
ස්ත්‍රී පුරුෂ භාවය අනුව ඉහළම අධ්‍යාපන මට්ටම
මූලාශ්‍රය - ජනලේඛන හා සංඛ්‍යාලේඛන දෙපාර්තමේන්තුව
අ.පො.ස. (සා.පෙළ) හා අ.පො.ස (උසස් පෙළ) විභාග සඳහා ඉදිරිපත් වන ශිෂ්‍යාවන් ප්‍රමාණය ඉහළ අගයක් වාර්තා කළ ද, උපාධි සඳහා අධ්‍යාපනය ලබන ප්‍රතිශතයේ බහුතර සිසුවන් සඳහා වෙන්වී පවතී.
පරිගණක සාක්ෂරතාව - (වයස අවුරුදු 10 සහ ඊට වැඩි ජනගහනය)
මූලාශ්‍රය - ජනලේඛන හා සංඛ්‍යාලේඛන දෙපාර්තමේන්තුව
මහනුවර නගරයේ ජීවත්වන ජනතාවගේ 2012 වසර තුළ පරිගණක සාක්ෂරතාවය මෙම දත්ත මගින් දැක්වේ.

ප්‍රවාහනය

නගරයක වර්ධනය හැඩගැන්වීමේ ලා මහා මාර්ග හා ප්‍රවාහන සබඳතා ප්‍රධාන කාර්යභාරයක් ඉටු කරයි. ඕනෑම නගරයකට පවතින ප්‍රවාහන සම්බන්ධතා හා අදාළ පහසුකම්, නගරයේ ස්වයංක්‍රීය වර්ධනය වේගවත් කරයි.
බස්රථ සහ දුම්රිය ප්‍රවාහනය , භාණ්ඩ ප්‍රවාහනය , ගුවන් තොටුපලවල් හා ප්‍රවාහන පද්ධති හා අදාළ සියලු කටයුතු පිළිබඳ සවිස්තරාත්මක තොරතුරු එකම ගොනුවක පැවතීම මෙහිදී වඩා කාර්යක්ෂම වේ.

තිරසාර සංවර්ධන ඉලක්ක 11.2 අනුව, ආරක්ෂිත, සියලු දෙනා හටම දැරිය හැකි, පහසුවෙන් ලගාවිය හැකි හා තිරසාර ප්‍රවාහන පද්ධතියක් සඳහා මාර්ග ආරක්ෂාව, පොදු ප්‍රවාහනය , අවදානම් තත්ත්වයන් පිලිබඳ තොරතුරු මෙහි ඇතුලත් වේ. කාන්තාවන්ගේ, දරුවන්ගේ, ආබාධ සහිත පුද්ගලයින්ගේ සහ වැඩිහිටියන්ගේ අවශ්‍යතා සඳහා විශේෂ අවධානයක් යොමු කරමින් මෙම තොරතුරු සංවර්ධන ඉලක්ක වෙත ලගාවීමෙහි ලා භාවිතා කල හැක.

පොලිස් බල ප්‍රදේශ අනුව හදිසි අනතුරු සංඛ්‍යා ලේඛන (මාරාන්තික තුවාල ලැබූ සංඛ්‍යාව)
මූලාශ්‍රය - ශ්‍රී ලංකා පොලිස් දෙපාර්තමේන්තුව
පසුගිය වසර තුන ඇතුළත ප්‍රදේශයේ සිදුවූ මාරක රිය අනතුරු පිළිබඳ දත්ත මෙහි ඇතුලත් වේ. මහනුවර මහ නගර සභාවේ වැඩිවන රථවාහන ගමනාගමනය හා සමගාමීව වැඩිවන අනතුරු පිළිබිඹු කරමින් දත්ත සැකසී ඇත.
වාහන වර්ගය සහ මගීන් සංඛ්‍යාව - මාර්ගයේ එක් පසෙකට , පැය 24 ක් තුල
මූලාශ්‍රය - SOSLC ව්‍යාපෘතිය
මාර්ගයේ ධාවනය වන රථ වාහන අතරින් බහුතර මගීන් සංඛ්‍යාවක් සඳහා ප්‍රවාහන පහසුකම් සලසන්නේ බස් රථ මගිනි. මෝටර් සයිකල්/කාර් / වෑන් රථ /ජීප් රථ භාවිතා කරමින් ප්‍රවාහන පහසුකම් සලසා ගන්නන් සඳහා ද සැලකිය යුතු ප්‍රතිශතයක් වෙන් වේ.
දුම්රිය මගීන් සංඛ්‍යාව
මූලාශ්‍රය - ශ්‍රී ලංකා දුම්රිය දෙපාර්තමේන්තුව
2012 වසරේ සිට 2016 වසර වන විට මහනුවර මහා නගර සභාවේ වාර්තාගත වාර්ෂික දුම්රිය මගීන් සංඛ්‍යාව ක්‍රමික ඉහළ යාමක් වාර්තා කරයි.
වාහන තදබදය (දිවා කාලයේ)
මූලාශ්‍රය - SOSLC ව්‍යාපෘතිය
උදෑසන 7 සිට උදෑසන 8 දක්වා මහනුවර නගර සීමාව තුළ ඉහළම වාහන තදබදය වාර්තා වන අතර, එය පාසල් සහ සේවා ස්ථාන සඳහා සිදුවන ප්‍රවාහන කටයුතු හේතුවෙන් විය හැක.
පෙ.ව. 06 සිට ප.ව. 06 දක්වා මහ නගර සභා සීමාවට ඇතුල්වන වාහනවල ප්‍රතිශතය
මූලාශ්‍රය - SOSLC ව්‍යාපෘතිය
මහනුවර මහා නගර සභා ප්‍රදේශයට ඇතුළුවන වාහන වලින් වැඩිම ප්‍රතිශතය වෙන් වන්නේ මෝටර් සයිකල්/ කාර් / වෑන් / ජීප් රථ වැනි පුද්ගලික වාහන සඳහා වේ. මාර්ගයේ ධාවනය වන බස් රථ සඳහා සියයට 8 ක් පමණ සුළු ප්‍රමාණයක් වෙන් වන බව පැහැදිලි වේ.
නගරයට පිවිසෙන/ නගරයෙන් පිටව යන දුම්රිය මගීන් සංඛ්‍යාව
මූලාශ්‍රය - ශ්‍රී ලංකා දුම්රිය දෙපාර්තමේන්තුව
දුම්රිය මගීන්ගෙන් බහුතරයක් ප්‍රධාන දුම්රිය මාර්ගයෙන් නගරය තුළට පිවිසීම හා පිටතට යාම සිදුකරනා බව මෙම දත්ත මගින් ගම්‍ය වේ.
පදික මාරුව භාවිතය

ආර්ථිකය

නගර ආර්ථික සංවර්ධනයේ ප්‍රධාන සාධකයක් වන අතර, ශ්‍රී ලංකාවේ නගරවල ආර්ථීක වෙනස්වීම් වල පැතිකඩ පිලිබඳ යතාර්ථවාදී චිත්‍රයක් ගොඩනැගීමට ඒ හා සමගාමී විශ්ලේෂණ තිබීම අතිශය වැදගත් වේ.

ලංකාවේ නගරවල ආර්ථික පසුබිම වටහා ගැනීමට නම් රටක් ලෙස එහි ඵලදායීතාව ගෝලීය වශයෙන් ඇති තරගකාරිත්වය සමඟ සැසදීම සිදුකළ යුතුමය.ඒ සඳහා මානව ප්‍රාග්ධනය හා සබැඳි ශුම බලකා සහභාගිත්වය පිළිබඳ අධ්‍යනයක් මෙන්ම නගර සංවර්ධනයේදී මුහුණදෙන ප්‍රධාන බාධාවන් වන ශ්‍රම වෙළෙඳ පොළේ අවාසි, ආර්ථික අවදානම වැනි තත්ත්වයන් තේරුම් ගැනීම පූර්වයෙන්ම කළ යුතුවේ.

මෙහි ඇති ආර්ථික විශ්ලේෂණ තුළින් ප්‍රාදේශීය වශයෙන් නාගරික සංවර්ධනයට හා නාගරික ජනාවාසවල දියුණුවට රාජ්‍ය හා පෞද්ගලික අංශයේ දායකත්වය හා එහි විභවතාවන් හඳුනාගැනීමටත් අදාළ  බලප්‍රදේශය තුළ ශ්‍රම බලකාය උපරිම වශයෙන් භාවිතා කරමින් කුසලතාවන්ට සරිලන ප්‍රදේශයට ආවේණික වෙළෙඳපොළක් හදුනා ගැනීමේ හැකියාවත් හිමිවේ.

නගර වල තරඟකාරීත්වයේ ඇස්තමේන්තුගත මිනුම් දර්ශකය (CCI)
මූලාශ්‍රය - SOSLC ව්‍යාපෘතිය
මහනුවර නගරය, නගර වල තරගකාරිත්වයේ මිණුම් දර්ශකය (CCI ) අනුව තෙවන හොඳම නගරය ලෙස ස්ථානගතව ඇත. මෙම දර්ශකයේ පළමු ස්ථානය කොළඹ නගරය ද, දෙවන ස්ථානය කුරුණෑගල නගරද ලෙස වාර්තා වේ.
ඇස්තෙම්න්තුගත ඒක පුද්ගල දළ දේශීය නිෂ්පාදිතය
මුලාශ්‍රය - ශ්‍රී ලංකා මහ බැංකු වාර්ෂික වාර්තාව 2017
මහනුවර මහ නගර සභාව තුල ඒකපුද්ගල ආදායම ඉහළ යාමේ ප්‍රවණතාවය මෙම දත්ත මගින් දැක්වේ.

නාගරික පාලනය

නාගරික ප්‍රදේශ සැලසුම් කිරීමේදී , මූල්‍ය සැලසුම්කරණය හා කළමනාකරණය කෙසේ සිදුකල යුතුද යන්න රජය (ප්‍රාදේශීය, කලාපීය හා ජාතික) සහ එහි පාර්ශවකරුවන් විසින් තීරණය කරනු ලබන ක්‍රියාවලිය නගර පරිපාලනය හා බැඳේ. එසේම මෙය,සමාජයීය, භෞතික සම්පත් හා දේශපාලන බලය නිසි තැනට නිසි ලෙස බෙදී යාම පිලිබඳ නිර්ණය කෙරෙනා අඛණ්ඩ ක්‍රියාවලියකි.
ශ්‍රී ලංකාවේ නාගරික පරිපාලනයේ මූල්‍ය ප්‍රත්‍යස්ථතාවය , සේවා ප්‍රතිපාදනය සහ ආර්ථික ගතිකත්වය කෙරෙහි මෙහිදීඅවධානය යොමු කරයි.

මෙහි ඇති තොරතුරු, පවතින ද්විතීක තොරතුරු, බිම් මට්ටමින් සිදුකරන ලද සමීක්ෂණ හා තොරතුරු රැස්කිරීම් මෙන්ම පාර්ශවකරුවන් හා සිදුකල විස්තරාත්මක සාකච්ඡා වෙත අනුගත වේ.

නාගරික කළමනාකරණය, රාජ්‍ය පරිපාලනය, නාගරික මුදල්, අයවැයකරණය සහ කළමනාකරණය, ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදය සහ යහපාලනය, පුරවැසි සහභාගිත්වය සහ අනෙකුත් පාර්ශවකරුවන්ගේ තොරතුරු ආදී වටිනා දත්ත සමුදායක් මෙහි අන්තර්ගත වේ.

නගර පරිපාලන දර්ශකය
මූලාශ්‍රය - SOSLC ව්‍යාපෘතිය
මහනුවර නගර පාලනය පිලිබඳ දර්ශකයේ ඉහළින්ම ශ්‍රේණිගත නගරයයි. එහි අගය 57.35 කි.
පලාත් පාලන ආයතන බෙදා දීම
මූලාශ්‍රය - ජනලේඛන හා සංඛ්‍යාලේඛන දෙපාර්තමේන්තුව
ශ්‍රී ලංකාව, පළාත් පාලන ආයතන අනුව එහි ජනගහනය හා විශාලත්වය අනුව වර්ග තුනකට බෙදී ඇත. ඒ මහා නගර සභා, නගර සභා සහ ප්‍රාදේශීය සභා ලෙසයි. මාර්ග, සනීපාරක්ෂක කටයුතු, කානු, අපද්‍රව්‍ය එකතු කිරීම, නිවාස, පුස්තකාල, පොදු උද්‍යාන හා අනෙකුත් පහසුකම් ඇතුළු විවිධ සේවාවන් සැපයීම සඳහා ඔවුන් වගකිව යුතු ය. මෙම දත්ත මඟින් පලාත් පාලන ආයතනයන්හි බෙදී යාම දැක්වේ.

නිවාස

ශ්‍රී ලංකාවේ මුල්කාලීන නාගරික ජනාවාස උරුමය - ඉතිහාසය, රටාවන්, ඉඩම් භාවිතය සහ නිවාස වැනි ප්‍රවණතා සහ ඒ සමඟ ඇතිවන සංවර්ධන අභියෝගයන් මෙහි සලකා තිබේ.

නිවාස අවශ්‍යතා , යටිතල පහසුකම් හා සංවර්ධන සඳහා වන වියදම්, මූලික අවශ්‍යතා සපුරාලීම මුල්කරගත් නාගරික සැලසුම්කරණය, නාගරික ඉඩම් පරිහරණය සහ ඉඩම් සංවර්ධනය පිළිබඳ තොරතුරු ඇතුලත් තොරතුරු සමුදායක් මෙම අංශය මගින් ගොනුකොට තිබේ . මෙහි SDG 11.1 ට අදාළ දර්ශක ද භාවිතා කර ඇත. සමාජ ආරක්ෂණ වැඩසටහන් සහ සෞඛ්‍ය, ජලය සහ සනීපාරක්ෂක සේවාවන්ගේ ජනගහනය මෙ මගින් ආවරණය වේ. SDG ඉලක්ක 11.7 වෙත ද අවධානය යොමු කරනු ලැබේ.

නිවාස ඒකක වර්ග
මූලාශ්‍රය - ජනලේඛන හා සංඛ්‍යාලේඛන දෙපාර්තමේන්තුව
මහනුවර නගර සීමාව තුළ නිවාසවල තත්වය පිළිබඳ මෙම දත්ත මගින් දැක්වේ. සියයට 87 ක් පමණ නිවෙස් තනි තට්ටුවේ සහ තට්ටු දෙකේ නිවාස ලෙස වාර්තා වේ.
නිවාස වර්ග
මූලාශ්‍රය - ජනලේඛන හා සංඛ්‍යාලේඛන දෙපාර්තමේන්තුව
මහනුවර මහා නගර සභාව තුළ 2012 වසරේදී නිවාස සියයට 91.7 ක් ස්ථිර නිවාස ලෙස පැවති බව මෙම දත්ත අනුව පැහැදිලි වේ.

නාගරික සේවා

නාගරික සේවා හෝ නාගරික සේවාවන් යොමු කරනු ලබන්නේ පුරවැසියන්ට ගෙවිය යුතු බදු ගෙවීම සඳහා නගරයේ ආන්ඩුවේ පුරවැසියන් අපේක්ෂා කරන මූලික සේවාවන්ය.

යටිතල පහසුකම්
මූලාශ්‍රය - ජනලේඛන හා සංඛ්‍යාලේඛන දෙපාර්තමේන්තුව
මහනුවර මහා නගර සභාවේ සේවා සැපයීමේ කාර්යක්ෂමතාවය ඉතා යහපත් මට්ටමක පවතී. විදුලිබල සැපයුම, නල ජලය වැනි සේවාවන් මුළු මහා නගර සභා ප්‍රදේශයෙන් බහුතර කොටසක් ආවරණය වන ලෙස සලසා තිබේ.
ඝන අපද්‍රවය එකතු කිරීම හා බැහැර කිරීම (දිනකට)
මුලාශ්‍රය - JICA
මහනුවර මහා නගර සභාවේ එක්රැස්වන මුළු කසල ප්‍රමාණයෙන් වැඩි ප්‍රමාණයක් නගර සභාව මගින් එක්රැස් කරනු ලබයි. ඉතිරි කොටස, නිවැසියන් විසින් පුළුස්සා දැමීම, වල දැමීම හෝ කොම්පෝස්ට් බවට පත්කර ප්‍රයෝජනයට ගැනීම සිදිකරනු ලබයි.

පාරිසරික

නගරය සියල්ලන් සදහාම ජීවත් විය හැකි පරිදි සුදුසු පරිසරයකින් සමන්විත විය යුතුය. වායු දුෂණය සහ ජලයේ ගුණාත්මක භාවය, පරිසරයේ පැවැත්ම හා සුරක්ෂිත භාවය මෙන්ම සෞන්දර්යාත්මක හා ඓතිහාසික කරුණු පිළිබඳවද මෙහිදී පැහැදිලි අදහසක් ලබාගැනීම වැදගත් වේ.
ආපදා අවදානම මෙන්ම දේශගුණික විපර්යාස පිළිබඳ අවදානය, නුතනයේ පාරිසරික සාදක හා සබැඳි තවත් වැදගත් අංගයකි. නගර තුල ඉඩම් පරිහරණ සැලසුම් කිරීමේදී මෙවන් පාරිසරික තත්වයන් හා සාධක ප්‍රමුඛ ස්ථානයක ලා සැලකිය යුතුය.

දේශගුණික ආපදා අවදානමට නිරාවරණය ( 1974 - 2017 )
මූලාශ්‍රය - ආපදා කළමනාකරණ මධ්‍යස්ථානය
නගරය වරින් වර ඇති වූ ගංවතුර හා නායයාම් වලට ප්‍රධාන වශයෙන් මුහුණපායි.
Urban asserts and Landslide Risks
රථවාහන හේතුවෙන් සිදුවන වායු දූෂණය
මූලාශ්‍රය - ජාතික ගොඩනැගිලි පර්යේෂණ සංවිධානය
නගරයේ ඇති දූෂිත වායු පිළිබඳ මෙම දත්ත විස්තර කරයි. නිර්දේශිත සල්ෆර් ඩයොක්සයිඩ් (SO2) සහ නයිට්‍රජන් ඩයොක්සයිඩ් (NO2) මට්ටම් ලෝක සෞඛ්‍ය සංවිධානයේ නිර්දේශයන්ට අනුව වේ.

තේමා සිතියම්

Filter Options
Print
Legend
Filter Options
Print
සිතියම් සුචිය

ශ්‍රී ලංකාවේ නගර

ඉදිකරන ලද භූමිය
  • මුළු ඉදිකරන ලද භූමිය
    1618.62
  • නේවාසික
    • මහල් නිවාස (මහල් තුනකට වඩා වැඩි)
      • 0.84
    • මහල් තුනක් හෝ ඊට අඩු නිවාස
      • 953.22
    • පැල්පත් (වැඩි දියුණු කොට නීතිගත කිරීමට සුදුසු)
      • 10.38
  • වාණිජ
    • ව්‍යාපාරික ස්ථාන
      • 155.99
    • කාර්යාල
      • 3.37
    • ව්‍යාපාරික හා නේවාසික මිශ්‍ර භාවිතය
      • 63.16
    • බැංකු
      • 1.89
  • ආයතනික
    • අධ්‍යාපනික
      • විශ්ව විද්‍යාලය
        37.99
      • වෙනත් උසස් අධ්‍යාපන ආයතන
        10.15
      • පාසල්
        71.69
    • සෞඛ්ය
      • රෝහල්
        22.5
      • බෙහෙත් ශාලා
        1.03
    • රාජ්‍ය ආයතන
      • 27.56
  • කර්මාන්ත
    • කර්මාන්ත ශාලා
      • 4.41
    • ඉඩම් ගොඩ කිරීම්
      • 0.36
  • ප්‍රවාහන
    • බස්නැවතුම්
      • 1.84
    • දුම්රිය නැවතුම්
      • 4.16
    • ගුවන්තොටුපල
      • 0.07
    • රථ ගාල්
      • 5.44
    • මහාමාර්ග
      • 27.14
    • රේල් පාර
      • 59.53
  • පොදු ස්ථාන
    • උද්‍යාන / චතුරශ්‍ර
      • 67.53
    • ක්‍රීඩා භූමි
      • 29.97
    • සුසාන භූමි
      • 9.81
  • සංස්කෘතික
    • ආගමික
      • විහාර / සිද්ධස්ථාන
        29.03
      • ක්‍රිස්තියානි පල්ලිය
        3.53
      • මුස්ලිම් පල්ලිය
        1.92
    • පුරාවිද්‍යාත්මක වටිනාකමකින් යුතු
      • 10.17
  • ඉදිකරමින් පවතින
      • 3.94
ඉදි නොකරන ලද
  • මුළු ඉදි නොකරන ලද
    881.48
  • කෘෂිකාර්මික
      • 103.77
  • ජලය
      • 180.09
  • වනාන්තර
      • 476.98
  • රක්ෂිත ප්‍රදේශ
      • 21.08
  • තෙත්බිම්
      • 19.01
  • කටු පඳුරු සහිත ලඳු කැළෑ
      • 71.29
  • හිස් බිම්
      • 9.26
Filter Options
Print
සිතියම් සුචිය

ශ්‍රී ලංකාවේ නගර

නාගරික ප්‍රදේශය
මහනුවර මහා නගර සභාව
  • නාගරීකරණයේ වෙනස් වීම 1995 - 2019
    5.05
  • සමස්ත වර්ධන වේගය 1995 - 2019
    0 %
  • නාගරීකරණය පිළිබඳ සලකා බලන මුළු ප්‍රදේශය
    0 KM2
  • පරිපාලන ප්‍රදේශ සීමාව
      • නාගරික ව්‍යාප්තිය 1995 - 2019
        4.23 KM2
          • 1995
            මුළු පරිපාලන ප්‍රදේශ සීමාව
            25.001 KM2
            • නාගරික
              1.72 KM2
            • අර්ධ නාගරික
              6.28 KM2
            • ඉදිකිරීම් රහිත
              14.84 KM2
            • ජලය
              2.17 KM2
          • 2001
            මුළු පරිපාලන ප්‍රදේශ සීමාව
            25.001 KM2
            • නාගරික
              2.69 KM2
            • අර්ධ නාගරික
              7.19 KM2
            • ඉදිකිරීම් රහිත
              12.96 KM2
            • ජලය
              2.17 KM2
          • 2012
            මුළු පරිපාලන ප්‍රදේශ සීමාව
            25.001 KM2
            • නාගරික
              4.94 KM2
            • අර්ධ නාගරික
              8.85 KM2
            • ඉදිකිරීම් රහිත
              9.04 KM2
            • ජලය
              2.17 KM2
          • 2017
            මුළු පරිපාලන ප්‍රදේශ සීමාව
            25.001 KM2
            • නාගරික
              6.27 KM2
            • අර්ධ නාගරික
              9.55 KM2
            • ඉදිකිරීම් රහිත
              7.02 KM2
            • ජලය
              2.17 KM2
          • 2019
            මුළු පරිපාලන ප්‍රදේශ සීමාව
            0 KM2
            • නාගරික
              6.27 KM2
            • අර්ධ නාගරික
              9.55 KM2
            • ඉදිකිරීම් රහිත
              7.02 KM2
            • ජලය
              2.17 KM2
  • නගර සීමා ප්‍රදේශය
      • නාගරික ව්‍යාප්තිය 1995 - 2019
        0.82 KM2
          • 1995
            මුළු නගර සීමා ප්‍රදේශය
            113.614 KM2
            • නාගරික
              1.08 KM2
            • අර්ධ නාගරික
              7.6 KM2
            • ඉදිකිරීම් රහිත
              103.03 KM2
            • ජලය
              1.9 KM2
          • 2001
            මුළු නගර සීමා ප්‍රදේශය
            113.614 KM2
            • නාගරික
              1.22 KM2
            • අර්ධ නාගරික
              11.06 KM2
            • ඉදිකිරීම් රහිත
              99.44 KM2
            • ජලය
              1.9 KM2
          • 2012
            මුළු නගර සීමා ප්‍රදේශය
            113.614 KM2
            • නාගරික
              2.03 KM2
            • අර්ධ නාගරික
              19.36 KM2
            • ඉදිකිරීම් රහිත
              90.32 KM2
            • ජලය
              1.9 KM2
          • 2017
            මුළු නගර සීමා ප්‍රදේශය
            113.614 KM2
            • නාගරික
              3.07 KM2
            • අර්ධ නාගරික
              25.06 KM2
            • ඉදිකිරීම් රහිත
              83.58 KM2
            • ජලය
              1.9 KM2
          • 2019
            මුළු නගර සීමා ප්‍රදේශය
            0 KM2
            • නාගරික
              3.07 KM2
            • අර්ධ නාගරික
              25.06 KM2
            • ඉදිකිරීම් රහිත
              83.58 KM2
            • ජලය
              1.9 KM2
Tell us

contact us

If you have any comments, complaints or suggestions to improve the content of this site, please feel free to contact us by filling the following form.