කුරුණෑගල මහා නගර සභාව

කුරුණෑගල (kuruṇǣgala)
குருநாகல் (Kurunākal)
වයඹ පළාතේ අග නගරය කුරුණෑගල නගරයයි. නාගරික ප්‍රදේශ විස්තාරණයේ රිබන් (පීත්ත පටි ආකාරයේ) සංවර්ධනය දැක්වීම සඳහා හොඳ උදාහරණයක් කුරුණෑගල නගර ව්‍යාප්තිය මගින් දැක්විය හැක. නගරය ආර්ථිකය සේවා සහ කර්මාන්ත පදනම් කරගත් ආර්ථිකයක් මත පැවතේ. අනෙකුත් පළාත් ප්‍රධාන නගර හා සාපේක්ෂව, කුරුණෑගල නගරයේ උසස් අධ්‍යාපන සහහාගීත්වය ඉතා ඉහළ මට්ටමක පවතී.

2012 දී ජනගහනය

24,833

2017 දී ජනගහනය (SoSLC ඇස්තමේන්තුව)

38,000

ජනගහන ඝනත්වය - ඇස්තමේන්තුව 2017 (ජනගහනය/ඉදිකරන ලද ප්‍රදේශ)

53 persons / ha

නගර සභා පරිපාලන ප්‍රදේශය

1,100ha

නගර සීමා ප්‍රදේශය-2017

55 ha

ජනගහනය

  • Population
    38,000
  • urban extent
    1,100 ha
  • density
    53 Person/ha

මිනිසා නගරයේ ප්‍රධාන චරිතයකි. ජනගහන වෙනස්කම් පිළිබඳ තොරතුරු දේශීය සංවර්ධනය සඳහා සෘජු බලපෑමක් සිදුකරයි.

ජනගහන වර්ධනය , ගැමි - නාගරික සංක්රමණික ප්‍රවණතා සහ අභියෝග, නගරවාසීන්ගේ සවිස්තරාත්මක වූ ජනගහන වාර්තා පිළිබඳ විද්‍යාත්මක පැතිකඩ, නගරවාසීන්ගේ අභිලාෂයන් ආදී විස්තරාත්මක විග්‍රහයන් ස්ත්‍රී පුරුෂ භාවය ද සැලකිල්ලට ගනිමින් එහි ප්‍රවණතා මත පදනම්ව නගර ජනගහනය පිළිබඳ ප්‍රක්ෂේපණයක් සපයයි. යහපත් අනාගතයක් සඳහා තීරණ ගැනීමේදී මෙම දත්ත හා තොරතුරු සලකා බැලීම අතිශය වැදගත් වේ.

භාෂා හැකියාව
මූලාශ්‍රය - ජනලේඛන හා සංඛ්‍යාලේඛන දෙපාර්තමේන්තුව
මහනගර සභාවේ ජනතාවගේ භාෂා කුසලතා පෙන්නුම් කරන දත්තයන් මෙහි දැක්වේ.
වයස් කාණ්ඩය අනුව ස්ත්‍රී පුරුෂ අනුපාතය
මූලාශ්‍රය - ජනලේඛන හා සංඛ්‍යාලේඛන දෙපාර්තමේන්තුව
පුරුෂයන්ට සාපේක්ෂව ස්ත්‍රීන් ගේ අනුපාතය මෙහි දත්ත අනුව දක්වා තිබේ. වයස අවුරුදු 15ට අඩු වයස් සිමාවේ හැර අනෙකුත් වයස් කාණ්ඩ වල පුරුෂයන්ට වඩා ස්ත්‍රීන් ප්‍රමාණය වැඩි බව මෙම දත්ත අනුව පැහැදිලි වේ.
ජාතික අගය හා ස්ත්‍රී මූලික කුටුම්භ/පුරුෂ මූලික කුටුම්භ ප්‍රමාණය
මූලාශ්‍රය - ජනලේඛන හා සංඛ්‍යාලේඛන දෙපාර්තමේන්තුව
මෙම දත්ත මගින්, ප්‍රදේශයේ ස්ත්‍රී මූලික හා පුරුෂ මූලික කුටුම්භ සංඛ්‍යාව ජාතික සාමාන්‍ය අගය හා සංසන්දනය කර තිබේ.
ස්ත්‍රී පුරුෂ භාවය අනුව සංක්‍රමණික ජනගහනය
මූලාශ්‍රය - ජනලේඛන හා සංඛ්‍යාලේඛන දෙපාර්තමේන්තුව
මෙම දත්ත මගින් පෙන්නුම් කරන්නේ 2012 වසරේදී පුරුෂයන්ට සාපේක්ෂව බහුතර කාන්තාවන් ප්‍රමාණයක් නගරය තුලට සංක්‍රමණය වී ඇති බවයි.
ජනවාර්ගික පැතිකඩ
මූලාශ්‍රය - ජනලේඛන හා සංඛ්‍යාලේඛන දෙපාර්තමේන්තුව
කුරුණෑගල නගරයේ ජනගහනයෙන්, සියයට 73.3ක් සිංහල, සියයට 16.8 ක් ශ්‍රී ලංකා මුවර්, සියයට 8.1 ක් ද්‍රවිඩ සහ සියයට 1.8 අනෙකුත් කණ්ඩායම් ලෙස වර්ග කර දැක්විය හැකිය.
ජන සංක්‍රමණයට හේතු
මූලාශ්‍රය - ජනලේඛන හා සංඛ්‍යාලේඛන දෙපාර්තමේන්තුව
බහුතර පුරුෂයන් ප්‍රමාණයක් රැකියා අවස්ථා සලකා බලමින් නගරයට සංක්‍රමණය වී ඇති බවත්, කාන්තාවන් බහුතරය විවාහය හේතුවෙන් නගරයට සංක්‍රමණය වී ඇති බවත් මෙම දත්ත අනුව පැහැදිලි වේ.
ජනගහනය හා වර්ධන වේගය
මුලාශ්‍රය - JICA
මෙම ප්‍රස්තාරය ප්‍රදේශයේ ජනගහනය වර්ධනය පිළිබඳ විස්තර සපයයි
වයස අනුව ස්ත්‍රී පුරුෂ භාවය බෙදී යාම
මූලාශ්‍රය - ජනලේඛන හා සංඛ්‍යාලේඛන දෙපාර්තමේන්තුව
සෑම වයස් කාණ්ඩයකම ජනගහනය ස්ත්‍රී පුරුෂ භාවය අනුව මෙම ප්‍රස්ථාරය මගින් විස්තාරනය කර ඇත.

අධ්‍යාපනය

අධ්‍යාපනය, සමාජයක සංවර්ධනය පිළිබිඹු කරන ප්‍රධාන සාධකයකි. අධ්‍යාපනය පිළිබඳ දර්ශකයන් නාගරික සංවර්ධනය පිලිබඳ පුළුල් පැතිකඩක් දක්වමින් ඒ සදහා විශාල දායකත්වයක් සපයයි.
දිළිඳුකම පිටුදැකීම හා අධ්‍යාපනය අතර සෘජු සම්බන්ධතාවයක් ඇති අතර සංවර්ධනය වෙමින් පවතින රටක් ලෙස ශ්‍රී ලංකාව කෙරෙහි අදාළ දත්ත හා දර්ශකයන් ඉතාම වැදගත් වේ. මන්ද යත්, එ මගින් මනා අධ්‍යාපනයක් තුළින් ඉහළ වැටුප් ලබන විධිමත් රැකියාවක් ලබාගැනීමටත්, අවිධිමටත් ආර්ථික කටයුතුවල යෙදෙන්නන් හට වඩා හොඳ ජීවනෝපායක් ලබා ගැනීමටත්, අවසානයේදී පරම්පරානුගතව පැවතගෙන එන දිළිඳු බවින් මිදීමටත් මංපෙත් සැලසීමයි.

ස්ත්‍රී පුරුෂ භාවය අනුව අධ්‍යාපන මට්ටම (වයස අවුරුදු 3 - 24 )
මූලාශ්‍රය - ජනලේඛන හා සංඛ්‍යාලේඛන දෙපාර්තමේන්තුව
මෙම වයස් කාණ්ඩය තුල, සියයට 50ක ප්‍රතිශතයක් පාසල් අධ්‍යාපනය සඳහා යොමුව සිටින බවත්, සැලකිය යුතු තරමේ පිරිසක් කිසිදු අධ්‍යාපන කටයුත්තක් සඳහා යොමුව නැති බවත් දත්ත අනුව දැක්වේ.
ස්ත්‍රී පුරුෂ භාවය අනුව ඉහළම අධ්‍යාපන මට්ටම
මූලාශ්‍රය - ජනලේඛන හා සංඛ්‍යාලේඛන දෙපාර්තමේන්තුව
මෙම දත්ත මගින් කුරුණෑගල නගරයේ ජනතාවගේ අධ්‍යාපන මට්ටම පිළිබඳව පැහැදිලි කරයි.මේ අනුව සිසුවියන්ගේ සහභාගිත්වය ඒ ඒ අංශ සඳහා වඩා ඉහල අගයක් ගන්නා බව පැහැදිලි වේ.
පරිගණක සාක්ෂරතාව - (වයස අවුරුදු 10 සහ ඊට වැඩි ජනගහනය)
මූලාශ්‍රය - ජනලේඛන හා සංඛ්‍යාලේඛන දෙපාර්තමේන්තුව
වසර 2012 වාර්තා ගත දත්තයන්ට අනුව, වයස 15ත් 19ත් අතර වයස් කාණ්ඩයේ පරිගණක සාක්ෂරතා මට්ටමේ වෙනත් වයස් සීමාවන් හා සසඳන විට ඉහල අගයක් ගන්නා බව දැක්වේ.

ප්‍රවාහනය

නගරයක වර්ධනය හැඩගැන්වීමේ ලා මහා මාර්ග හා ප්‍රවාහන සබඳතා ප්‍රධාන කාර්යභාරයක් ඉටු කරයි. ඕනෑම නගරයකට පවතින ප්‍රවාහන සම්බන්ධතා හා අදාළ පහසුකම්, නගරයේ ස්වයංක්‍රීය වර්ධනය වේගවත් කරයි.
බස්රථ සහ දුම්රිය ප්‍රවාහනය , භාණ්ඩ ප්‍රවාහනය , ගුවන් තොටුපලවල් හා ප්‍රවාහන පද්ධති හා අදාළ සියලු කටයුතු පිළිබඳ සවිස්තරාත්මක තොරතුරු එකම ගොනුවක පැවතීම මෙහිදී වඩා කාර්යක්ෂම වේ.

තිරසාර සංවර්ධන ඉලක්ක 11.2 අනුව, ආරක්ෂිත, සියලු දෙනා හටම දැරිය හැකි, පහසුවෙන් ලගාවිය හැකි හා තිරසාර ප්‍රවාහන පද්ධතියක් සඳහා මාර්ග ආරක්ෂාව, පොදු ප්‍රවාහනය , අවදානම් තත්ත්වයන් පිලිබඳ තොරතුරු මෙහි ඇතුලත් වේ. කාන්තාවන්ගේ, දරුවන්ගේ, ආබාධ සහිත පුද්ගලයින්ගේ සහ වැඩිහිටියන්ගේ අවශ්‍යතා සඳහා විශේෂ අවධානයක් යොමු කරමින් මෙම තොරතුරු සංවර්ධන ඉලක්ක වෙත ලගාවීමෙහි ලා භාවිතා කල හැක.

පොලිස් බල ප්‍රදේශ අනුව හදිසි අනතුරු සංඛ්‍යා ලේඛන (මාරාන්තික තුවාල ලැබූ සංඛ්‍යාව)
මූලාශ්‍රය - ශ්‍රී ලංකා පොලිස් දෙපාර්තමේන්තුව
පසුගිය වසර තුන ඇතුළත කුරුණෑගල පොලිස් බල ප්‍රදේශය තුල සිදුවූ මාරක රිය අනතුරු පිලිබඳ දත්ත මෙහි දැක්වේ. එහි ක්‍රමික වර්ධනයක් මේ අනුව පැහැදිලි වේ.
දුම්රිය මගීන් සංඛ්‍යාව
මූලාශ්‍රය - ශ්‍රී ලංකා දුම්රිය දෙපාර්තමේන්තුව
මෙම දත්ත අනුව, වාර්ෂික දුම්රිය මගීන් සංඛ්‍යාවේ වර්ධනයක් වාර්තා වේ.
පෙ.ව. 06 සිට ප.ව. 06 දක්වා මහ නගර සභා සීමාවට ඇතුල්වන වාහනවල ප්‍රතිශතය
මූලාශ්‍රය - SOSLC ව්‍යාපෘතිය
නගරය තුළ අනෙකුත් වාහන වර්ග සමඟ සංසන්දනය කරන කල,මෝටර් සයිකල් භාවිතා කරන්නන් සංඛ්‍යාව ඉහළය.
වාහන තදබදය (දිවා කාලයේ)
මූලාශ්‍රය - SOSLC ව්‍යාපෘතිය
නගරය තුළ ඇති වාහන තදබදය පිළිබඳ මෙම දත්ත වල විස්තර කර ඇත. වැඩිම වාහන සංඛ්‍යාවක් වාර්තා වී ඇත්තේ උදේ 7 ටය. මෙම තත්වය පාසැල් හා කාර්යාල කාලය ආරම්භ වන වෙලාව හේතු කොටගෙන ඇති වුවක් ලෙස සැලකිය හැකිය.
වාහන වර්ගය සහ මගීන් සංඛ්‍යාව - මාර්ගයේ එක් පසෙකට , පැය 24 ක් තුල
මූලාශ්‍රය - SOSLC ව්‍යාපෘතිය
ප්‍රදේශයේ මගීන් බහුතරයකගේ ප්‍රවාහන අවශ්‍යතා සපුරාලන ප්‍රධාන ගමනාගමන මාර්ගය බස්රථ බව මෙම දත්ත අනුව පැහැදිලි වේ.
නගරයට පිවිසෙන/ නගරයෙන් පිටව යන දුම්රිය මගීන් සංඛ්‍යාව
මූලාශ්‍රය - ශ්‍රී ලංකා දුම්රිය දෙපාර්තමේන්තුව
දුම්රිය මගීන් බහුතරය කොළඹ දුම්රිය මාර්ගය භාවිතා කරනා බව, දත්ත අනුව පැහැදිලි වේ.
පදික මාරුව භාවිතය
මූලාශ්‍රය - SOSLC ව්‍යාපෘතිය
ප්‍රදේශයේ පදිකයන්ගේ ගමනාගමන රටාව මෙම දත්ත මගින් පැහැදිලි කෙරේ.

ආර්ථිකය

නගර ආර්ථික සංවර්ධනයේ ප්‍රධාන සාධකයක් වන අතර, ශ්‍රී ලංකාවේ නගරවල ආර්ථීක වෙනස්වීම් වල පැතිකඩ පිලිබඳ යතාර්ථවාදී චිත්‍රයක් ගොඩනැගීමට ඒ හා සමගාමී විශ්ලේෂණ තිබීම අතිශය වැදගත් වේ.

ලංකාවේ නගරවල ආර්ථික පසුබිම වටහා ගැනීමට නම් රටක් ලෙස එහි ඵලදායීතාව ගෝලීය වශයෙන් ඇති තරගකාරිත්වය සමඟ සැසදීම සිදුකළ යුතුමය.ඒ සඳහා මානව ප්‍රාග්ධනය හා සබැඳි ශුම බලකා සහභාගිත්වය පිළිබඳ අධ්‍යනයක් මෙන්ම නගර සංවර්ධනයේදී මුහුණදෙන ප්‍රධාන බාධාවන් වන ශ්‍රම වෙළෙඳ පොළේ අවාසි, ආර්ථික අවදානම වැනි තත්ත්වයන් තේරුම් ගැනීම පූර්වයෙන්ම කළ යුතුවේ.

මෙහි ඇති ආර්ථික විශ්ලේෂණ තුළින් ප්‍රාදේශීය වශයෙන් නාගරික සංවර්ධනයට හා නාගරික ජනාවාසවල දියුණුවට රාජ්‍ය හා පෞද්ගලික අංශයේ දායකත්වය හා එහි විභවතාවන් හඳුනාගැනීමටත් අදාළ  බලප්‍රදේශය තුළ ශ්‍රම බලකාය උපරිම වශයෙන් භාවිතා කරමින් කුසලතාවන්ට සරිලන ප්‍රදේශයට ආවේණික වෙළෙඳපොළක් හදුනා ගැනීමේ හැකියාවත් හිමිවේ.

නගර වල තරඟකාරීත්වයේ ඇස්තමේන්තුගත මිනුම් දර්ශකය (CCI)
මූලාශ්‍රය - SOSLC ව්‍යාපෘතිය
නගර වල තරගකාරිත්වය පිලිබඳ දර්ශකයේ දෙවන ස්ථානය හිමි වන්නේ කුරුණෑගල මහා නගර සභාවටයි. කොළඹ හා හා මහනුවර යන මහා නගර සභා පිළිවෙලින් පළමු හා තෙවන ස්ථාන ලබා තිබේ.
ඇස්තෙම්න්තුගත ඒක පුද්ගල දළ දේශීය නිෂ්පාදිතය
මුලාශ්‍රය - ශ්‍රී ලංකා මහ බැංකු වාර්ෂික වාර්තාව 2017
කුරුණෑගල මහා නගර සභාවේ ඒක පුද්ගල දළ දේශීය නිෂ්පාදිතයේ ක්‍රමික වැඩිවීමක් මෙම දත්ත අනුව දැක්වේ.
වාර්ෂික ආදායම් සහ වියදම්
මූලාශ්‍රය - කුරුණෑගල මහ නගර සභාව
මෙම දත්ත නගරයේ වාර්ෂික ආදායම හා වියදම පිළිබඳ විස්තර කරයි

නාගරික පාලනය

නාගරික ප්‍රදේශ සැලසුම් කිරීමේදී , මූල්‍ය සැලසුම්කරණය හා කළමනාකරණය කෙසේ සිදුකල යුතුද යන්න රජය (ප්‍රාදේශීය, කලාපීය හා ජාතික) සහ එහි පාර්ශවකරුවන් විසින් තීරණය කරනු ලබන ක්‍රියාවලිය නගර පරිපාලනය හා බැඳේ. එසේම මෙය,සමාජයීය, භෞතික සම්පත් හා දේශපාලන බලය නිසි තැනට නිසි ලෙස බෙදී යාම පිලිබඳ නිර්ණය කෙරෙනා අඛණ්ඩ ක්‍රියාවලියකි.
ශ්‍රී ලංකාවේ නාගරික පරිපාලනයේ මූල්‍ය ප්‍රත්‍යස්ථතාවය , සේවා ප්‍රතිපාදනය සහ ආර්ථික ගතිකත්වය කෙරෙහි මෙහිදීඅවධානය යොමු කරයි.

මෙහි ඇති තොරතුරු, පවතින ද්විතීක තොරතුරු, බිම් මට්ටමින් සිදුකරන ලද සමීක්ෂණ හා තොරතුරු රැස්කිරීම් මෙන්ම පාර්ශවකරුවන් හා සිදුකල විස්තරාත්මක සාකච්ඡා වෙත අනුගත වේ.

නාගරික කළමනාකරණය, රාජ්‍ය පරිපාලනය, නාගරික මුදල්, අයවැයකරණය සහ කළමනාකරණය, ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදය සහ යහපාලනය, පුරවැසි සහභාගිත්වය සහ අනෙකුත් පාර්ශවකරුවන්ගේ තොරතුරු ආදී වටිනා දත්ත සමුදායක් මෙහි අන්තර්ගත වේ.

නගර පරිපාලන දර්ශකය
මූලාශ්‍රය - SOSLC ව්‍යාපෘතිය
නගරය තුළ මුල්‍යමය ස්ථාවරත්වය, ජාතික මට්ටමට සාපේක්ෂව යහපත් මට්ටමක පවතී. අනෙක් අංශයන් සඳහා ජාතික සාමාන්‍ය අගය හා සම වීමට හෝ එය ඉක්මවා යාමට තව දුරටත් මනා සැලකිල්ලෙන් යුතුව කටයුතු කල යුතු වේ.
පලාත් පාලන ආයතන බෙදා දීම
මූලාශ්‍රය - ජනලේඛන හා සංඛ්‍යාලේඛන දෙපාර්තමේන්තුව
ශ්‍රී ලංකාව, පළාත් පාලන ආයතන අනුව එහි ජනගහනය හා විශාලත්වය අනුව වර්ග තුනකට බෙදී ඇත. ඒ මහා නගර සභා, නගර සභා සහ ප්‍රාදේශීය සභා ලෙසයි. මාර්ග, සනීපාරක්ෂක කටයුතු, කානු, අපද්‍රව්‍ය එකතු කිරීම, නිවාස, පුස්තකාල, පොදු උද්‍යාන හා අනෙකුත් පහසුකම් ඇතුළු විවිධ සේවාවන් සැපයීම සඳහා ඔවුන් වගකිව යුතු ය. මෙම දත්ත මඟින් පලාත් පාලන ආයතනයන්හි බෙදී යාම දැක්වේ. වයඹ පළාතේ මහා නගර සභා එකක්ද, නගර සභා තුනක් සහ ප්‍රාදේශීය සභා විසි නවයක් අයත් වේ. වයඹ පළාතේ ප්‍රධාන නගරය කුරුණෑගල නගරයයි.

නිවාස

ශ්‍රී ලංකාවේ මුල්කාලීන නාගරික ජනාවාස උරුමය - ඉතිහාසය, රටාවන්, ඉඩම් භාවිතය සහ නිවාස වැනි ප්‍රවණතා සහ ඒ සමඟ ඇතිවන සංවර්ධන අභියෝගයන් මෙහි සලකා තිබේ.

නිවාස අවශ්‍යතා , යටිතල පහසුකම් හා සංවර්ධන සඳහා වන වියදම්, මූලික අවශ්‍යතා සපුරාලීම මුල්කරගත් නාගරික සැලසුම්කරණය, නාගරික ඉඩම් පරිහරණය සහ ඉඩම් සංවර්ධනය පිළිබඳ තොරතුරු ඇතුලත් තොරතුරු සමුදායක් මෙම අංශය මගින් ගොනුකොට තිබේ . මෙහි SDG 11.1 ට අදාළ දර්ශක ද භාවිතා කර ඇත. සමාජ ආරක්ෂණ වැඩසටහන් සහ සෞඛ්‍ය, ජලය සහ සනීපාරක්ෂක සේවාවන්ගේ ජනගහනය මෙ මගින් ආවරණය වේ. SDG ඉලක්ක 11.7 වෙත ද අවධානය යොමු කරනු ලැබේ.

නිවාස ඒකක වර්ග
මූලාශ්‍රය - ජනලේඛන හා සංඛ්‍යාලේඛන දෙපාර්තමේන්තුව
කුරුණෑගල මහා නගර සභාවේ නිවාස සියයට 90 ක් තනි තට්ටුවේ හා තට්ටු දෙකේ නිවාස බව මෙ මගින් පැහැදිලි වේ.
නිවාස වර්ග
මූලාශ්‍රය - ජනලේඛන හා සංඛ්‍යාලේඛන දෙපාර්තමේන්තුව
කුරුණෑගල මහා නගර සභාවේ නිවාස සියයට 90 කම ස්ථිර නිවාස බව මෙම දත්ත මගින් හෙළි කරයි.

නාගරික සේවා

නාගරික සේවා හෝ නාගරික සේවාවන් යොමු කරනු ලබන්නේ පුරවැසියන්ට ගෙවිය යුතු බදු ගෙවීම සඳහා නගරයේ ආන්ඩුවේ පුරවැසියන් අපේක්ෂා කරන මූලික සේවාවන්ය.

වීදි ලාම්පු හා ඒවායේ ධාරිතාවයන්
මූලාශ්‍රය - කුරුණෑගල මහා නගර සභාව
කුරුණෑගල මහා නගර සභාවේ වීදි ලාම්පු පිළිබඳ දත්ත මෙහි දැක්වේ.
යටිතල පහසුකම්
මූලාශ්‍රය - ජනලේඛන හා සංඛ්‍යාලේඛන දෙපාර්තමේන්තුව
විදුලිබල හා බලශක්ති සැපයුම් අංශය සියයට 97.2 ක ප්‍රතිශතයක් හා සියයට 95 ක් ආරක්ෂිත පානීය ජලය සඳහා පහසුකම් සලසන කලාපයෙන් ආවරණය වීම සිදුවන නිසා, ප්‍රදේශයේ නාගරික සේවා සැලකිය යුතු ලෙස යහපත් මට්ටමක පවතින බව පැහැදිලි වේ.
නගර සභාවේ එක්රැස් වන කසල ප්‍රමාණය
මුලාශ්‍රය - JICA
මෙම දත්ත එක් එක් ඉඩම් පරිභෝජනයන් අනුව උත්පාදනය වන අපද්‍රව්‍ය ප්‍රමාණයන් විස්තර කරයි.
අපද්‍රව්‍ය සංයුතිය
ඝන අපද්‍රවය එකතු කිරීම හා බැහැර කිරීම (දිනකට)
මුලාශ්‍රය - JICA
සියයට 10 ක පමණ ප්‍රතිශතයක පවුල් ප්‍රමාණයක් අපද්‍රව්‍ය එක් කිරීමේ සේවාවෙන් ආවරණය නොවන අතර, ඒ අතරින් බහුතරය කසල එළිමහනේ බැහැර කිරීම හෝ පුළුස්සා දැමීම සිදු කරයි.

පාරිසරික

නගරය සියල්ලන් සදහාම ජීවත් විය හැකි පරිදි සුදුසු පරිසරයකින් සමන්විත විය යුතුය. වායු දුෂණය සහ ජලයේ ගුණාත්මක භාවය, පරිසරයේ පැවැත්ම හා සුරක්ෂිත භාවය මෙන්ම සෞන්දර්යාත්මක හා ඓතිහාසික කරුණු පිළිබඳවද මෙහිදී පැහැදිලි අදහසක් ලබාගැනීම වැදගත් වේ.
ආපදා අවදානම මෙන්ම දේශගුණික විපර්යාස පිළිබඳ අවදානය, නුතනයේ පාරිසරික සාදක හා සබැඳි තවත් වැදගත් අංගයකි. නගර තුල ඉඩම් පරිහරණ සැලසුම් කිරීමේදී මෙවන් පාරිසරික තත්වයන් හා සාධක ප්‍රමුඛ ස්ථානයක ලා සැලකිය යුතුය.

දේශගුණික ආපදා අවදානමට නිරාවරණය ( 1974 - 2017 )
මූලාශ්‍රය - ආපදා කළමනාකරණ මධ්‍යස්ථානය
ගංවතුර හා නියං තත්වයන් පසුගිය වසර කිහිපය තුල ප්‍රදේශයට බලපෑ ප්‍රධාන ස්වාභාවික උවදුරු ලෙස මෙහි වාර්තා වේ. නගරයේ ජලගැලීම් හේතුවෙන් මරණ දෙකක් වාර්තා වී තිබේ
රථවාහන හේතුවෙන් සිදුවන වායු දූෂණය
මූලාශ්‍රය - ජාතික ගොඩනැගිලි පර්යේෂණ සංවිධානය
නගරයේ ඇති දූෂිත වායු පිළිබඳ මෙම දත්ත විස්තර කරයි. නිර්දේශිත සල්ෆර් ඩයොක්සයිඩ් (SO2) සහ නයිට්‍රජන් ඩයොක්සයිඩ් (NO2) මට්ටම් ලෝක සෞඛ්‍ය සංවිධානයේ නිර්දේශයන්ට අනුව වේ.

තේමා සිතියම්

Filter Options
Print
Legend
City Info Map Source

City Info Map Description
Formats

 

Filter Options
Print
සිතියම් සුචිය
Land Use Map Source

Land Use Map Description

ශ්‍රී ලංකාවේ නගර

ඉදිකරන ලද භූමිය
Land Use Chart Source
  • මුළු ඉදිකරන ලද භූමිය
    722.59
  • නේවාසික
    • මහල් තුනක් හෝ ඊට අඩු නිවාස
      • 429.43
    • පැල්පත් (වැඩි දියුණු කොට නීතිගත කිරීමට සුදුසු)
      • 0.07
  • වාණිජ
    • ව්‍යාපාරික ස්ථාන
      • 67.77
    • කාර්යාල
      • 0.91
    • ව්‍යාපාරික හා නේවාසික මිශ්‍ර භාවිතය
      • 7.42
    • බැංකු
      • 2.33
  • ආයතනික
    • අධ්‍යාපනික
      • විශ්ව විද්‍යාලය
        0.33
      • වෙනත් උසස් අධ්‍යාපන ආයතන
        13.94
      • පාසල්
        33.55
    • සෞඛ්ය
      • රෝහල්
        17.79
      • බෙහෙත් ශාලා
        0.42
    • රාජ්‍ය ආයතන
      • 34.55
  • කර්මාන්ත
    • කර්මාන්ත ශාලා
      • 1.79
  • ප්‍රවාහන
    • බස්නැවතුම්
      • 4.27
    • දුම්රිය නැවතුම්
      • 4.24
    • රථ ගාල්
      • 2.89
    • මහාමාර්ග
      • 20.34
    • රේල් පාර
      • 36.73
  • පොදු ස්ථාන
    • උද්‍යාන / චතුරශ්‍ර
      • 0.94
    • ක්‍රීඩා භූමි
      • 9.15
    • සුසාන භූමි
      • 6.22
  • සංස්කෘතික
    • ආගමික
      • විහාර / සිද්ධස්ථාන
        23.98
      • ක්‍රිස්තියානි පල්ලිය
        1.96
      • මුස්ලිම් පල්ලිය
        0.63
    • පුරාවිද්‍යාත්මක වටිනාකමකින් යුතු
      • 0.90
  • ඉදිකරමින් පවතින
      • 0.04
ඉදි නොකරන ලද
Land Use Chart Source
  • මුළු ඉදි නොකරන ලද
    376.92
  • කෘෂිකාර්මික
      • 137.99
  • ජලය
      • 48.24
  • වනාන්තර
      • 80.07
  • රක්ෂිත ප්‍රදේශ
      • 6.78
  • හිස් බිම්
      • 103.84
Filter Options
Print
සිතියම් සුචිය
Urban Expansion Map Source

Urban Expansion Map Description

ශ්‍රී ලංකාවේ නගර

නාගරික ප්‍රදේශය
Urban Expansion Chart Source
කුරුණෑගල මහා නගර සභාව
  • නාගරීකරණයේ වෙනස් වීම 1995 - 2019
    4.77
  • සමස්ත වර්ධන වේගය 1995 - 2019
    0 %
  • නාගරීකරණය පිළිබඳ සලකා බලන මුළු ප්‍රදේශය
    0 KM2
  • පරිපාලන ප්‍රදේශ සීමාව
      • නාගරික ව්‍යාප්තිය 1995 - 2019
        3.03 KM2
          • 1995
            මුළු පරිපාලන ප්‍රදේශ සීමාව
            11 KM2
            • නාගරික
              0.51 KM2
            • අර්ධ නාගරික
              0.77 KM2
            • ඉදිකිරීම් රහිත
              9.14 KM2
            • ජලය
              0.58 KM2
          • 2001
            මුළු පරිපාලන ප්‍රදේශ සීමාව
            11 KM2
            • නාගරික
              1 KM2
            • අර්ධ නාගරික
              1.15 KM2
            • ඉදිකිරීම් රහිත
              8.27 KM2
            • ජලය
              0.58 KM2
          • 2012
            මුළු පරිපාලන ප්‍රදේශ සීමාව
            11 KM2
            • නාගරික
              2.38 KM2
            • අර්ධ නාගරික
              2.32 KM2
            • ඉදිකිරීම් රහිත
              5.72 KM2
            • ජලය
              0.58 KM2
          • 2017
            මුළු පරිපාලන ප්‍රදේශ සීමාව
            11 KM2
            • නාගරික
              3.54 KM2
            • අර්ධ නාගරික
              3.57 KM2
            • ඉදිකිරීම් රහිත
              3.31 KM2
            • ජලය
              0.58 KM2
          • 2019
            මුළු පරිපාලන ප්‍රදේශ සීමාව
            0 KM2
            • නාගරික
              3.54 KM2
            • අර්ධ නාගරික
              3.57 KM2
            • ඉදිකිරීම් රහිත
              3.31 KM2
            • ජලය
              0.58 KM2
  • නගර සීමා ප්‍රදේශය
      • නාගරික ව්‍යාප්තිය 1995 - 2019
        1.74 KM2
          • 1995
            මුළු නගර සීමා ප්‍රදේශය
            65.02 KM2
            • නාගරික
              0.4 KM2
            • අර්ධ නාගරික
              0.44 KM2
            • ඉදිකිරීම් රහිත
              62.74 KM2
            • ජලය
              1.44 KM2
          • 2001
            මුළු නගර සීමා ප්‍රදේශය
            65.03 KM2
            • නාගරික
              0.46 KM2
            • අර්ධ නාගරික
              0.91 KM2
            • ඉදිකිරීම් රහිත
              62.22 KM2
            • ජලය
              1.44 KM2
          • 2012
            මුළු නගර සීමා ප්‍රදේශය
            65.03 KM2
            • නාගරික
              0.53 KM2
            • අර්ධ නාගරික
              2.03 KM2
            • ඉදිකිරීම් රහිත
              61.03 KM2
            • ජලය
              1.44 KM2
          • 2017
            මුළු නගර සීමා ප්‍රදේශය
            65.02 KM2
            • නාගරික
              0.55 KM2
            • අර්ධ නාගරික
              2.65 KM2
            • ඉදිකිරීම් රහිත
              60.38 KM2
            • ජලය
              1.44 KM2
          • 2019
            මුළු නගර සීමා ප්‍රදේශය
            0 KM2
            • නාගරික
              0.55 KM2
            • අර්ධ නාගරික
              2.65 KM2
            • ඉදිකිරීම් රහිත
              60.38 KM2
            • ජලය
              1.44 KM2
Tell us

contact us

If you have any comments, complaints or suggestions to improve the content of this site, please feel free to contact us by filling the following form.